Resulullah'ın hadislerini mi arıyorsunuz ?
Türkiye'nin En Geniş Kapsamlı Hadis Sitesi
HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
"أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ"

Latest Post

 Allah’a hamd, Resulü’ne salat ve selam olsun.

Kitabın özgün adı, “Nazmu’l-mütenâsire mine’l-hadîsi’l-mütevâtire”dir. Çevirisini yaptığım bu kitabın yazarı, allame fakih muhaddis Muhammed b. Ca’fer  el-Kettânî’dir. 1857 yılında Fas’ta doğmuştur. Yine 1927 yılında Fas’ta ölmüştür. Fas’ın tanınmış muhaddis ve alimlerinden ders almıştır. Özellikle de hadis sahasında araştırmalar yapmıştır. Bir çok önemli esere imza atmıştır. Hadis literatürü alanında önemli bir yere sahip olan “er-Risâletü’l-Mustatrafe” adlı kitabı  “Hadis Literatürü” adıyla Türkçe’ye çev­rilmiştir.

Kitabın dört baskısı gerçekleşmiştir. 1. Fas, 1318/19002. Haleb, Dâru’l-Meârif 19203. Beyrut, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye 19834. Mısır, Dâru’l-kütübi’-s-Selefiyye tarihsiz. Tercümede esas aldığım neşir,  Mısır’da bulunan Dâru’l-kütübi’-s-Selefiyye’ye aittir. Yayınevi, kitabı gözden geçirmiş ve bazı ilave­lerde bulunmuştur. Yayınevi, selefi çizgisi gereği; bazen yazarı sufilere uy­makla tenkit etmiş, bazen de yazarın görüşlerinden beğenmediklerini eleştir­miş ve bazen de rivayet ettiği hadislerle ilgili eleştiriler yöneltmiştir. Örneğin, 225. ve 226. hadisleri ve önsözde İbn Arâbî’nin üç görüşlerini yansıtan üç satırı kitaba almamıştır.

Yazar, hem selefî ve hem de sufî tanımlamasına uygun bir yapıya sahip­tir. Çünkü kitabında getirdiği hadisler, bazen selefi çizgide uygun hadisler ve bazen de sufi çizgisindedir. Örneğin, 16. Hadiste “Allah’ın keyfiyetsiz, tem­silsiz, teşbihsiz, cismiyetsiz, ittisalsiz ve infisalsiz bir şekilde kendi kema­line uygun göklerin üstündeki arşın üzerinde bulunması” hadisi ve 276. Hadiste ise “Yedi kat gök ile yedi kat yer ve bunların içindekiler ile bunla­rın arasında bulunanların; arşa nispetle, yeryüzündeki büyük bir düzlükte (=çölde) bırakılmış bir halka gibi olması” hadisini getirmiştir.

Yine 279. Hadiste “Ebdâl’ın varlığı” hadisini ve 302. Hadiste “Pey­gamber (s.a.v)’e, dünya hayatında iken tevessülde bulunma” hadisini getirmişir.

Bu hadisleri açıklama ve hadiste geçen bilgiyi ispat etme mahiyetinde ise hem selefi  ve hem de sufi öğretilerinden yararlanmıştır. Örneğin, 16. Hadisi açıklama mahiyetinde; Allah’ın, arşa istiva ettiğini ve göğün üzerinde bulun­duğu inancını İbn Teymiyye’den alıntılar yapmıştır. Okuyucuya da bu inan­cın doğruluğunu anlatmaya çalışmıştır.

194. Hadiste “Allah’ın yarattığı ilk şeyin” ne olduğunu açıklama mahi­yetinde getirdiği ilk madde, Muhammedî Nûr’dur.

279. Hadiste “Ebdalın varlığı” ile ilgili olarak ilk önce Ebdalın varlığını ve bu konudaki hadisleri kabul etmeyen İbnü’l-Cevzî ile İbn Teymiyye’den alıntılar yapmış ve diğer taraftan da konunun sonunda Ebdalın varlığı ile ilgili hadislerin bazısının ve bazısınında sahih olmadığı ile ilgili olarak İbn Hacer’den alıntılar yapmıştır. İbn Hacer’den alıntı yaparken tasavvuf literatü­ründe kullanılan Kutb ve Gavs kavramlarınada yer vermiştir.

261. Hadiste “Peygamber (s.a.v)’in İsra gecesi göğsünün yarılması” ola­yını anlatırken, Abdulaziz ed-Debbâğ’ın “İbrîz” adlı kitabında bu olayı keşif yoluyla kabul etmediğini belirtmektedir. Ayrıca kitabın önsözünde, Buhârî ve Müslim’de bir hadisin geçmesine rağmen keşif ehlinin bu hadisi kabul etme­mesinin doğruluğunu da ileri sürmektedir.

Eseri, şimdiye kadar yazılmış gerek mütevatir hadislerle ilgili ve gerekse de çeşitli alanlarda yazılmış bütün kitaplar tarayarak oluşturmuştur. Kitabı, Fıkhî  esaslara göre düzenlemiştir. Kitapta 31 bölüme yer vermiştir. Kitabın önsözünde; tevatürün sözlük ve terim anlamları, tevatürün zaruri bilgi ifade edip etmediği, tevatür için gerekli sayının ne kadar olacağı, haberi vahidin bilgi değerinin ne olduğu, mütevatir hadisler ile ilgili örneklerin neler olduğu ve karinelerle haberi vahidin bilgi ifade edip etmediği ile ilgili bilgilere yer vermiştir.

Geleneksel yapıya uygun olarak kitabına ilk önce “Ameller niyetlere göre değerlendirilir” hadisiyle başlamıştır. Öncelikli olarak Suyûtî’nin “el-Ezhâr” adlı kitabını esas alıp burada geçen sahabe isimlerine yer vermiş. Daha sonra hadisi rivayet eden başka sahabi varsa, o sahabinin ismini, bu hadisin tahricini yapan imamı ve hadisin geçtiği yeri belirtmiştir. Genellikle hadisin mütevatir olduğuna dair bir bilgi varsa, o bilginin geçtiği kitabı ve ki­tabın yazarını belirtmiştir. Fakat bazen hadisin mütevatir olduğuna dair kay­nak bir bilgi belirtmeden, hadisi rivayet eden kişilerin sayısını belirtip bununla hadisin mütevatir olduğunu kendisi belirtmiştir.

Kitabın dipnotunda yer alan bilgiler bana aittir. Bu bilgiler kabul edilebi­lir de, edilmeyebilir de. Arap yayıncıya ait bilgiler ise genellikle Türkçe’ye çevrilmiştir.

Sahabilerin isimleri, Concordance’da geçen şekliyle yazılmıştır. 

Hadislerin tahricleri yapılırken; kütübü tis’ada yer alan kitaplar, Concordance usûlüne uygun olarak ve diğer kitapların ise cilt ve sahifeleri gösterilmiştir. Bu ikinci tür kaynaklar da, bazen cilt ve sahifeden sonra pa­rantez içerisinde hadis numarasına da yer verilmiştir. Hadislerin tahrici yapı­lırken, elde bulunan çeşitli kitap, kaynak ve cd’lerden de yararlanılmıştır. Bu nedenle okuyucunun elinde bulunan kaynak ile bizim belirttiğimiz kaynak aynı olmayabilir. Bu itibarla eserin ihtiva ettiği hadislerin çokluğu ve özellikle de hadisi rivayet eden sahabilerin rivayet ettikleri hadisin nerede geçtiği me­selesi çok uzun bir zaman almıştır.

Okuyucunun dikkat etmesi gereken diğer bir husus ise; hadislerin tahrici sırasında, aynı hadisle ilgili sahabelerin rivayet ettiği hadislerin, aynı lafızda olmaması. Hadisler, genellikle, mana yoluyla rivayet edildikleri için aynı lafza sahip olmayabilirler. Bu farklılık; bazen bir kelimede, bazen bir cümlede ve bazen de manada olabilmektedir.

Eserin tercümesi esnasında orijinal metne genellikle sadık kalınmıştır. Zaman zaman kastedilen mananın okuyucu tarafından iyice anlaşılması için “anlaşılabilir” bir dille serbest davranıldığı da olmuştur.

Azami dikkat ve gayretlerime rağmen, farkında olmadan tercüme hata­ları  olacaktır. Bununla birlikte hataları en aza indirmek için çok gayret etiğimi söyleyebilirim. Yapıcı eleştiri ve uyarılara her zaman muhtaç olduğumuz ilim sahipleri ile bütün okuyucularımızın tenkit, uyarı ve katkılarına şimdiden şük­ranlarımı sunacağımı belirtmek isterim.

Tercümenin ortaya çıkışında yardımlarını esirgemeyen bütün dostlarıma, özellikle de kitabın önsözüne ait bir bölümü çeviren değerli dostum Muhittin Korkmaz’a, bilgisayarla ilgili problemlerde hiçbir zaman yardımını esirgeme­yen Mustafa Melih Haban’a, yetişmemde ve dinî düşüncelerimin oluşma­sında büyük emeği bulunan Salih Özbey’e, her zaman manevi desteklerini üzerimde hissettiğim annem Emine ile babam Mehmet’e, çalışmalarım sıra­sında desteklerini gördüğüm değerli dostlarım Mehmet Kılıç’a, Emir Doğan’a, Mehmet Sever’e ve bu değerli eseri basma gayretini gösteren Karınca Yayın­ları’nın  sahibi sayın Feyzullah Birışık’a şükranlarımı arzederim.

Çevirinin önemli bir bölümünü bazen okuyarak, bazen müsveddeleri ya­zarak katkıda bulunan ve tahric çalışmalarının uzun zaman almasına rağmen bu süreç içerisinde büyük bir sabır gösteren değerli eşim Hanife’ye teşekkür ederim.

Başarı elbette Allah’tandır.

Hanifi AKIN

Şehitkamil/GAZİANTEP

18.10.2003



H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

1- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Değeri ve Kıymeti
2- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Doğumu
3- Peygamberliğin Başlangıcı
4- Peygamberlik Kaç Yaşında Gelmişti?
5- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Peygamberlik Özellikleri
6- Dağ ve Ağaç Peygambere Selam Vermiş Midir?
7- Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)’e Vahiy Nasıl Gelirdi?
8- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’in Görünüşü ve Şekli
9- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Konuşması
10- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Gülmeleri Nasıldı?
11- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Peygamberlik Mührü Nasıldı?
12- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem) Sürmeli Miydi?
13- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Yaşı ve Ömrü Ne Kadardır?
14- Ebû Bekir Es Sıddîk (radıyallahü anh)'in Hayat Hikâyeleri
15- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Sözlerinden Ebû Bekir Ne Anlamıştı?
16- Ebû Bekir ve Ömer’in Hayat Hikâyeleri
17- Sığırlar Niçin Yaratılmıştır? Üzerine Binilir mi?
18- Ömer b. Hattâb (radıyallahü anh)'in Hayat Hikâyesi
19- Osman (radıyallahü anh)’ın Hayat Hikâyesi
20- Ali (radıyallahü anh)'in Hayat Hikâyesi
21- Ali (radıyallahü anh)’ın Özellikleri Nelerdir?
22- Talha b. Ubeydullah’ın Hayat Hikâyesi
23- Zübeyr b. Avvam (radıyallahü anh)’ın Hayat Hikâyesi
24- Zübeyr b. Avvam Havari Midir?
25- Zübeyr b. Avvam’ın Hayat Hikâyesi
26- Abdurrahman b. Avf’ın Hayat Hikâyesi
27- Sa’d b. Ebî Vakkâs’ın Hayatından Kesitler
28- Saîd b. Zeyd b. Amr b. Nüfeyl’in Hayat Hikâyeleri
29- Abbâs b. Abdulmuttalib’in Hayatından Kesitler
30- Cafer b. Ebî Tâlib’in Hayatından Kesitler
31- Hasan ve Hüseyin’in Hayat Hikâyeleri
32- Ehli Beytin Hayatından Kesitler
33- Muâz b. Cebel, Zeyd b. Sabit, Übey, Ebû Ubeyde b. Cerrâh’ın Hayatlarından Kesitler
34- Selman-ı Fârisî’nin Hayatından Kesitler
35- Ammâr b. Yâsir (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
36- Ebû Zerr (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
37- Abdullah b. Selam (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
38- Abdullah b. Mes’ûd (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
39- Huzeyfe b. Yemân’ın Hayatından Kesitler
40- Zeyd b. Hârise (radıyallahü anh)’nın Hayatından Kesitler
41- Üsâme b. Zeyd (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
42- Cerir b. Abdullah El Becelî’nin Hayatından Kesitler
43- Abdullah b. Abbâs (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
44- Abdullah b. Ömer (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
45- Abdullah b. Zübeyr (radıyallahü anh)'in Babasından Kesitler
46- Enes b. Mâlik (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
47- Ebû Hüreyre (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
48- Muaviye b. Ebî Süfyan’ın Hayatından Kesitler
49- Amr b. As (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
50- Hâlid b. Velid (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
51- Sa’d b. Muâz (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
52- Sa’d b. Ubâde (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
53- Câbir b. Abdullah (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
54- Mus’ab b. Umeyr (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
55- Berâ b. Mâlik (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
56- Ebû Mûsâ El Eş’arî (radıyallahü anh)'in Hayatından Kesitler
57- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)’i Gören ve O'nu Görenlerin Değer ve Kıymeti
58- Ağaç Altında Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Otoritesini Kabul Edenlerin Değeri
59- Rasûlüllah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Ashabına Dil Uzatmamak Gerekir
60- Ashaba Dil Uzatanlara Ne Yapılmalı?
61- Muhammed (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Kızı Fatıma’nın Değeri ve Kıymeti
62- Hatice (radıyallahü anha)’nın Hayatından Kesitler
63- Âişe (radıyallahü anha)’nın Hayatından Kesitler
64- Rasulullah (sallallahü aleyhi ve sellem)'in Diğer Hanımlarının Değeri ve Kıymeti
65- Übey b. Ka’b (radıyallahü anh)’ın Hayatından Kesitler
66- Ensâr ve Kureyş’in Değeri ve Kıymeti
67- Ensâr Ailelerinin Hangisi Daha Hayırlıdır?
68- Medîne’nin Fazileti
69- Mekke’nin Özellikleri ve Üstünlüğü
70- Arab’ın Değeri ve Kıymeti
71- Arab Olmayanların Değeri ve Kıymeti
72- Yemen’in Değeri ve Kıymeti
73- Gıfâr, Eslem, Cüheyne ve Müseyne Kabilelerinin Özellikleri
74- Sakîf ve Beni Hanife Kabilelerinin Durumları
75- Şam ve Yemen’in Değeri ve Kıymeti


H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

SELMAN SEVEN

{facebook#https://facebook.com/} {twitter#https://twitter.com/}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget