Peygamber efendimize, ilk vahyin gelmesinden sonra, ilk îmân eden hazret-i Hadîce vâlidemizdir. Hiç tereddüt etmeden İslâmiyeti hemen kabûl edip, ilk müslüman olmakla şereflendi. Hazret-i Hadîce vâlidemize, Cebrâil aleyhisselâmın öğrettiği gibi abdest almasını öğretti. Sonra, Peygamber efendimiz imâm oldu, birlikte iki rekât namaz kıldılar. Hadîce (radıyallahü anhâ) vâlidemiz, sevgili Peygamberimizin her sözüne, her emrine, en mükemmel şekilde itâat etti. Böylece Allahü teâlânın katında pek yüksek derecelere kavuştu. Resûlullah efendimiz üzülse, inkâr edenlerin alay etmesiyle elem çekse, O’nu tesellî eder, kederini giderirdi. Derdi ki: “Yâ Resûlallah! Hiç üzülme, gam çekme. Sonunda dînimiz kuvvet bulup, müşrikler helâk olurlar. Kavmin sana itâat eder...” Hadîce vâlidemizin bu yardımlarından ötürü bir gün, Cebrâil aleyhisselâm gelip; “Yâ Resûlallah! Hadîce’ye, Allahü teâlânın selâmını bildir” dedi. Peygamber efendimiz; “Ey Hadîce! İşte Cebrâil (aleyhisselâm), Allahü teâlânın sana selâmını bildiriyor” buyurdu. Peygamber efendimiz bir defâsında da; “Allahü teâlâ bana Cennet’te inciden bir ev ile Hadîce'ye müjde vermemi emretti. Orada hastalık, üzüntü ve baş ağrısı yoktur.”
Hazret-i Hadîce'den sonra yetişkinlerden ilk müslüman olan, Resûlullah efendimizin yakın arkadaşlarından hazret-i Ebû Bekr'dir. Hazret-i Ebû Bekr, yirmi sene önce bir rüyâ görmüştü: “Gökten dolunay inip, Kâbe-i muazzamaya gelmiş, parça parça olmuş, parçalardan her biri, Mekke evlerinden biri üzerine düşmüş, sonra bu parçalar bir araya gelerek gökyüzüne yükselmişti. Ebû Bekr'in (radıyallahü anh) evine düşen parça ise, gökyüzüne yükselmemişti. Hâdiseyi gören hazret-i Ebû Bekr, hemen evin kapısını kapamış, sanki bu ay parçasının gitmesine mâni olmuştu.”
Ebû Bekr (radıyallahü anh) heyecanla rüyâdan uyanmış, sabah olunca, hemen, yahudi âlimlerinden birisine koşup, rüyâsını anlatmıştı. O âlim cevâbında; “Bu karışık rüyâlardan biridir, onun için tabir edilmez” demişti. Fakat bu rüyâ, Ebû Bekr'in (radıyallahü anh) zihnini kurcalamaya devam etmiş, yahudinin cevâbı da onu tatmin etmemişti. Bir aralık ticâret için gittiklerinde, yolu râhip Bahîra'nın diyârına uğramıştı. Gördüğü rüyânın tabirini Bahîra'dan isteyince, Bahîra; “Sen neredensin?” dedi. Hazret-i Ebû Bekr; “Kureyş'tenim” diye cevap verince, Bahîra; “Orada bir peygamber çıkacak ve hidâyet nûru Mekke'nin her yerine ulaşacak. Sen, hayatında O'nun veziri, vefâtından sonra da, halîfesi olacaksın” dedi. Ebû Bekr (radıyallahü anh) bu cevâba çok hayret etmişti. Bu rüyâsını ve tabirlerini, Peygamber efendimiz, peygamberliğini açıklayıncaya kadar kimseye söylememişti.
Muhammed aleyhisselâm peygamberliğini açıklayınca, Ebû Bekr (radıyallahü anh) hemen Peygamber efendimize koşup; “Peygamberlerin, peygamberliklerine delilleri vardır, senin delilin nedir?” diye suâl etti. Peygamber efendimiz cevâbında; “Bu nübüvvetime delil, o rüyâdır ki, bir yahudi âlimden tabirini istedin. O âlim; Karışık rüyâdandır, tabir edilmez dedi. Sonra râhip Bahîra, doğru tabir etti” buyurarak, hazret-i Ebû Bekr'e hitâben; “Ey Ebû Bekr! Seni, Allah'a ve Resûlüne dâvet ederim” buyurdu. Bunun üzerine hazret-i Ebû Bekr; “Şehâdet ederim ki, sen, Allahü teâlânın resûlüsün, senin peygamberliğin haktır ve cihânı aydınlatan bir nûrdur” diyerek müslüman oldu.
Diğer bir rivâyette ise hazret-i Ebû Bekr, Peygamber efendimize peygamberlik gelmeden önce, ticâret maksadıyla Yemen'e gitmişlerdi. Bu seferlerinde, Yemen'de bulunan, Ezd kabîlesinden, çok kitap okumuş bir ihtiyâra rastlamıştı. Bu ihtiyâr, Hazret-i Ebû Bekr'e bakıp; “Zannederim ki sen, Mekke halkındansın” deyince. Ebû Bekr (radıyallahü anh); “Evet, öyledir” demiş ve aralarında şu konuşma geçmişti. İhtiyâr: “Sen Kureyştenmisin” “Evet”, “Benî Temîm'den misin?” “Evet!”, “Bir alâmet daha kaldı.” “Nedir” diye sormuşlar. “Karnını aç, göreyim.” Hazret-i Ebû Bekr; “Bundan maksadın nedir, söyle?” diye sorunca: “Kitaplarda okudum ki, Mekke'de bir peygamber gelir. O'na, iki kimse yardımcı olur. Biri genç, diğeri ihtiyârdır. Genç olan, nice zorlukları kolaylığa çevirir Çok belâları giderir. O ihtiyâr kişi ise, beyaz benizli, ince belli olup, karnı üzerinde bir siyah ben vardır. Zannederim ki, o kimse sensin. Karnını aç, göreyim” dedi. Hazret-i Ebû Bekr açmış; göbeği üzerindeki siyah beni görünce; “Vallahi o kimse sensin” deyip, Ebû Bekr'e birçok vasiyetlerde bulunmuştu. Ebû Bekr (radıyallahü anh), işini bitirince, vedalaşmak için ihtiyârın huzûruna varmış, Peygamber efendimiz hakkında bir kaç beyit söylemesini ondan istemiş, bunun üzerine ihtiyâr, oniki beyit okumuş, Hazret-i Ebû Bekr bunları ezberlemişti.
Hazret-ı Ebû Bekr seferden Mekke-i mükerremeye dönünce, Ukbe ibni Ebî Mu'ayt, Şeybe, Ebû Cehl, Ebü'l-Bühterî gibi, Kureyşten ileri gelen kimseler, onu ziyârete evine gelmişlerdi. Ebû Bekr efendimiz onlara hitâben; “Aranızda hiç bir hâdise oldu mu?” buyurmuş. Cevaplarında; “Bundan daha garip bir hâdise olur mu ki, Ebû Tâlib'in yetimi, peygamberlik dâvâsı ediyor ve sizler, baba ve dedeleriniz, bâtıl dindensiniz diyor, Eğer hatırın olmasaydı, O'nu bu zamana kadar sağ bırakmazdık. Sen O'nun iyi dostusun, bu işi sen hallet” demişlerdi. Hazret-i Ebû Bekr onları başından savıp, Peygamber efendimizin, Hadîce’nin (radıyallahü anhâ) evinde olduğunu öğrendi. Gidip kapıyı çaldı. Peygamber efendimiz kendilerini karşılayınca; “Yâ Muhammed! Senin hakkında söylenilenler nedir?” dedi. Peygamber efendimiz; “Ben Hak teâlânın peygamberiyim. Sana ve bütün Âdemoğullarına gönderildim. Îmân getir ki, Hak teâlânın rızâsına vasıl olasın ve canını Cehennem’den koruyasın” buyurdular. Ebû Bekr (radıyallahü anh); “Buna delil nedir” deyince, Resûl-i ekrem efendimiz; “O, Yemen'de gördüğün ihtiyârın hikâyesi delildir” buyurdular. Hazret-i Ebû Bekr; “Ben, Yemen'de pek çok ihtiyâr ve genç gördüm” dedi. Peygamber efendimiz cevâbında; “O ihtiyâr ki, sana, oniki beyit emânet verdi ve bana gönderdi” diyerek, o beyitlerin hepsini okudu. Ebû Bekr (radıyallahü anh); “Bunu sana kim haber verdi” deyince, cevâbında; “Benden evvelki peygamberlere gelen melek haber verdi” buyurdular. Bunu söyler söylemez, elini bana ver deyip, mübârek elini tutmuş; “Eşhedü en lâ ilâhe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abdühû ve resûlüh” diyerek müslüman olmuştur. Hayatında ilk defâ duyduğu yüksek bir sevinçle, evine müslüman olarak dönmüştür. Nitekim bir hadîs-i şerîfte; “Her kime îmânı arzettiysem, yüzünü buruşturur, tereddütle bakardı. Ancak Ebû Bekr-i Sıddîk (radıyallahü anh) îmânı kabûl etmekte hiç tereddüt ve duraklama etmedi” buyrulmuştur.
Peygamber efendimiz, bir gün hazret-i Hadîce vâlidemizle namaz kılarlarken, hazret-ı Ali onları gördü. O zaman on yaşında idi. Namazdan sonra: “Bu nedir?” diye sordu Resûl-i ekrem (sallallahü aleyhi ve sellem); “Bu, Allahü teâlânın dînidir. Seni bu dîne dâvet ederim. Allahü teâlâ birdir, ortağı yoktur. Seni bir olan, eşi, ortağı bulunmayan Allah'a îmâna dâvet ediyorum...” buyurdu. Ali (radıyallahü anh); “Önce babama danışayım” dedi. Resûlullah ona “İslâm'a gelmezsen, bunu kimseye söyleme.” buyurdular. Hazret-i Ali ertesi sabah, Resûlullah'ın huzûruna gelerek; “Yâ Resûlallah! Bana İslâm’ı öğret” dedi ve müslüman oldu. Hazret-ı Ali, müslüman olanların üçüncüsüdür. Resûl-ı ekrem efendimiz uğrunda gösterdiği fedâkârlık ve O'nu kendine tercih etmesi ise her türlü takdirin üstündedir.
Zeyd bin Hârise (radıyallahü anh) ilk îmân edenlerdendir. Hazret-i Hadîce, Hazret-i Ebû Bekr ve Hazret-i Ali’den sonra dördüncü, âzâd olmuş köleler içinde ise ilk müslüman olmakla şereflendi. Kendisiyle beraber, hanımı Ümmü Eymen de müslüman olmuştu. Hazret-ı Ebû Bekr, müslüman olunca, hemen çok sevdiği arkadaşlarına gitti. Onları da, müslüman olmaları için ikna etti. Eshâb-ı kirâmın (radıyallahü anhüm) ileri gelenlerinden; Osman bin Affan, Talha bin Ubeydullah, Zübeyr bin Avvâm, Abdurrahmân bin Avf, Sa'd bin Ebî Vakkâs gibi kavminin ileri gelen yüksek şahsiyetleri bunların belli başlılarıdır. Hazret-i Hadîce vâlidemizden sonra müslüman olan bu sekiz kişiye Sâbıkûn-ı İslâm yâni ilk müslümanlar denir.
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.