“İki meleğin, kabirde, ölüye sorguya çekmesi ve bunun, ölü için bir fitne olması”[70] ile ilgili hadisler
Suyûtî (ö.
1. Enes
2. Esmâ’ bint. Ebi Bekr
3. Amr ibnu'l-Âs
4. Berâ’ b. Âzib
5. Hz. Osmân
6. Ebu Hureyre
7. Câbir b. Abdullah
8. Abdullah ibn Amr
9. Ebu Saîd el-Hudrî
10. Hz. Aişe
11. Abdullah ibn Abbâs
12. Abdullah ibn Mes’ud
13. Hz. Ömer
14. Ebu’d-Derdâ’
15. Ebu Râfi’
16. Ebu Musa el-Eş’arî
17. Atâ’ ibn Yesâr (mürsel olarak)
18. Temîm ed-Dârî
19. Ubâde b. es-Sâmit
20. Beşîr b. Ekâle
21. Ebu Ümâme
22. Sevbân
23. Hamza b. Hubeyb (mürsel olarak)
24. Abdullah ibn Ömer
25. Muâz b. Cebel
26. Ebu Katâde
Toplam,
Derim ki: Suyûtî (ö.
Suyûtî, bu sahabilerin naklettiği hadislerin hepsini (bu kitapda) aktarmış-tır. Dolayısıyla da (bu konuda daha geniş bilgi için) bu kitaba bakabilirsiniz.
Yalnız Suyûtî, bu kitapda ayrıca şu sahabileri de eklemiştir:
Yine Suyûtî, “Nazmu’t-Tesbît” adlı eserinde ise şöyle der: “İki meleğin kabir de ölüyü sorguya çekmesi ile ilgili hadisler, mütevatirdir. Bu hadisler, sayı bakımından
Bu kitabın şarihi el-Fâsî, bu hadisin tamamını ve bu hadisleri rivayet edenlerden bir grubu nakledip daha sonra da şöyle der:
“Hadislerin, lafzi değil de mana da ittifak etmesinden dolayı bu hadisler, lafzi değil de mana bakımından tevatürdür.”
Bu konuda daha geniş bilgi için bu kitaba başvurabilirsiniz.
İbn Teymiyye (ö.
İbn Kayyim (ö.
“Kabir azabı ve Münker ile Nekir adlı meleklerin (kabirde ölüyü) sorguya çekmesi ile ilgili Hz. Peygamber (s.a.v)’den gelen hadisler, pek çok olup (bunlar) mütevatirdir.”
Daha sonra İbn Kayyim, bu hadislerin bir kısmını nakletmiştir. (Bu konuda daha geniş bilgi için) bu kitaba da bakabilirsiniz.
(Zebîdî) “Şerhu’l-İhyâ’”da derki: “Kabir fitnesiyle ilgili hadisler, tevatür-dür.”
Daha sonra Zebîdî, bu hadisleri rivayet eden
Yine Münker ile Nekir adlı meleklerin (kabirde ölüyü) sorguya çekmesi ile ilgili konu hakkında bu kitaba bakabilirsiniz.
Gülşânî’de “Şerhu’r-Risâle”de derki: “Kabir fitnesi ve azabı hakkında gelen haberler, tevatür derecesine ulaşmıştır.”
Yine Übbî (ö.
Sa’d et-Taftazânî (ö.
Kısacası: Bu manada ve bir çok kabir hallerini konusunda rivayet edilen hadisler, tek tek tevatür derecesine ulaşmasa bile, mana itibariyle mütevatir derecesine ulaşmıştır.”
* * *
[70] İnsan, nerede ve nasıl ölürse ölsün, kabre konduğu zaman ilk karşılacağı şey, sorguya çekilmesi ve bu sorgu işini de Münker ve Nekir adlı iki meleğimn yapmasıdır.
Dünyada mümin olarak yaşamış ve bu iman üzere ölmüş olan kimselere, yüce Allah, meleklerin sorduğu soruların cevabını ilham eder ve gelen meleklerin heybetinden hiç korkmaksızın kolayca cevap verirler. O andan itibaren de nimet içinde kıyametin kopmasını ve ahiretteki makamlarına kavuşmayı arzuyla beklerler.
Küfür ve isyan üzere ölmüş olan kimseler ise, sual meleklerinden ççok feci bir şekilde korkarlar ve sorular karşısında şaşırıp cevap veremezler. Azap içerisinde kıyametin kopmasını beklerler.
Bu iki melek, insanlara, bilmedikleri ve görmedikleri bir şekilde göründüklerinden “Münker” ve “Nekir” isimleriyle isimlendirilmişlerdir.
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Cenaiz
[71] Tirmizî, Cenâiz
[72] Tirmizî, Kıyamet
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.