﴾
“Namazda besmele okumayı terk etme”[278] ile ilgili hadisler
Übbî (ö.
“Bize göre; besmele, Fatiha’dan bir ayet değildir.[279] Bu konudaki delilimiz şu dur: Resulullah (s.a.v) ile Raşid Halifelerin, namazda Fatiha’nın başında besmeleyi okumayı terk ettiklerine dair gelen rivayetlerin, mütevatir olmasıdır. Bu konuda görüş ayrılığı olmasına rağmen, besmele, Kur’an’dan[280] değildir.”
(Derim ki:) Namazda besmeleyi okumayı terk etme ile ilgili hadisler, (rivayet bakımından) sahih olsa bile (manası) anlaşılmayan bir durumun aksine açık bir konuma yükselmiştir.
Bu hadisin, (mana bakımından direkt) anlaşılan yada (dolaylı bir şekilde) anlaşılan raviler içerisinde şunlar vardır:
Enes b. Mâlik Hadisi;[281] Buhârî ile Müslim’in “Sahîh”lerinde,
Abdullah b. Muğaffel Hadisi de;[282] Tirmizî, Nesâî ile İbn Mâce’de,
Hz. Aişe Hadisi de;[283] Müslim’in “Sahih”inde geçmektedir.
* * *
[278] Namazda besmelenin okunup okunmayacağı meselesi, ihtilaflıdır. Bu ihtilaf, bu konuda gelen rivayetlerden kaynaklanmaktadır. Bazı rivayetler okunduğunu belirtirken, diğer bir kısım rivayetler ise okunmadığını ifade etmektedir.
Daha önce de belirttiğimiz üzere, bu mesele; besmelenin, Fatiha’dan bir ayet olup olmadığına dayanmaktadır. Besmelenin Fatiha’dan bir ayet olduğunu söyleyenler, besmelenin gizli yada açıktan okunması gerektiğini belirtmişlerdir. Besmelenin Fatiha’dan bir ayet olmadığını söyleyen Malikiler ise, besmelenin farz namazlarda okunmayacağını belirtmişlerdir.
[279] Kadı İyâz, Mâlikî, imamlarındandır. Onlara göre farz namazlarda besmele okunmaz.
[280] Hanefilere göre; besmele, Fatiha’dan ve Kur’an’dan bir ayettir. Besmelenin, tam bir ayet olup olmadığı meselesi ihtilaflıdır.
[281] Buhârî, Ezan
[282] Tirmizî, Salat
[283] Müslim, Salat
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.