﴾
“Cinsel organına dokunan kimse, abdest alsın”[227]
Suyûtî (ö.
1. Büsre bint Safvân[228]
2. Câbir[229]
3. Ümmü Habîbe[230]
4. Sa’d b. Ebi Vakkâs[231]
5. Ebu Hureyre[232]
6. Ümmü Seleme [233]
7. Zeyd b. Hâlid el-Cühenî[234]
8. Abdullah ibn Amr[235]
9. Abdullah ibn Ömer[236]
10. Hz. Aişe[237]
11. Abdullah ibn Abbâs[238]
12. Ervâ bint Uneys[239]
13. Übey b. Ka’b[240]
14. Enes[241]
15. Kabîsa[242]
16. Muâviye b. Hayde[243]
17. Nu’mân b. Beşîr[244]
Toplam,
(Derim ki:) “el-Ezhâr” nüshalarının bir çoğunda, (bu hadisi rivayet edenler içerisinde birisini daha) görüp onu da buraya aldım. O da:
18. Talk b. Ali[245]
Yalnız Suyûtî, bu nüshalarda geçen Talk Hadisini, dört sünen sahibine dayandırmıştır. Bu konuda tartışılabilinirde; çünkü dört sünen sahibi, bu hadisi, sadece Büsre yolundan nakletmişlerdir.[246] Nitekim Büsre Hadisi, bir çoğunun kitabında geçmektedir.
Talk yolundan gelen bu hadisi, Taberânî rivayet etmiştir.[247]
İbn Hacer (ö.
Daha sonra İbn Hacer derki: “Her ne kadar konuyla ilgili hadisin aksi, Talk’tan rivayet edilmiş olsa da, bu konudaki Talk Hadisi, karışıklık arz etmektedir.”
Tirmizî’de, bu konuda, Talk Hadisinin rivayet edildiğini söylemiştir.[248]
Ebu Eyyûb Hadisini de, İbn Mâce (ö.
Böylece sahabeden bu hadisi rivayet edenlerin sayısı,
Suyûtî (ö.
Suyûtî’nin, bazı nüshalardaki
Zürkânî (ö.
Yine daha sonra Zürkânî derki: “Bilesin ki, ‘Cinsel organına dokunan kimsenin abdest alması’ ile ilgili hadis, mütevatirdir. Bu hadisi; İmam Mâlik, İmam Şâfiî, İmam Ahmed, dört sünen sahibi, İbn Huzeyme, İbnü’l-Cârûd ve Hâkim rivayet etmiştir.
Bu hadisi; üç kimse, "Sahih"lerinde “Büsre”den; İbn Mâce, Câbir ile Ümmü Habîbe’den; Hâkim ise Sa’d b. Ebi Vakkâs, Ebu Hureyre ile Ümmü Seleme’den; İmam Ahmed ise Zeyd b. Hâlid el-Cühenî ile Abdullah ibn Amr’dan; Bezzâr ise Abdullah ibn Ömer ile Hz. Aişe’den; Beyhakî ise Abdullah ibn Abbâs ile Ervâ bint Uneys’den; İbn Mende ise Übey b. Ka’b, Enes, Kabîsa, Muâviye b. Hayde ile Nu’mân b. Beşîr’den rivayet etmiştir. Buhârî’nin de dediği gibi, bu hadisler içerisinde en sahih olanı, Büsre Hadisidir.”
Büsre Hadisinin, sahih olduğunu; İmam Ahmed (ö.
Bazı hadisçiler de derki: “Büsre Hadisi, bütün şekliyle Buhârî’nin şartlarına göre (sahih)dir.”
Ebu Ömer ibn Abdilberr (ö.
﴿ مَنْ أَفْضَى بِيَدِهِ إِلَى فَرْجِهِ لَيْسَ دُونَهَا حِجَابٌ فَقَدْ وَجَبَ عَلَيْهِ الْوُضُوءُ ﴾
“Kim eliyle kadınlık organına dokunursa, bu ona, bir örtü değildir. Bu nedenle de ona, abdest almak gerekir.”
İbnü’s-Seken (ö.
Der ki: “Enes Hadisi de, (cinsel organa) dokunmaktan dolayı abdest almanın gerektiğini ifade etmektedir. Cinsel organa dokunmaktan dolayı abdest almanın gerektiğini ifade eden hadisi, için de kadınların ve erkeklerin de bulunduğu
“Fethu’l-Muğîs” adlı kitabın yazarı (Sehâvî’)nin bu konudaki görüşü de şöyledir: “Cinsel organına dokunmaktan dolayı abdest almanın gerekmesi de, bu şekilde (mütevatir hadis)dir.
Denilidi ki: “Cinsel organına dokunmaktan dolayı abdest almanın gerekmesi ile ilgili hadisi rivayet edenlerin sayısı,
Cinsel organa dokunmaktan dolayı abdest almanın gerektiği, üç imamın görüşüdür.[250] Ebu Hanîfe ise bu konuda Talk b. Ali’nin rivayet ettiği şu hadisi delil getirerek (onlara) muhalefet etmiştir:
﴿ أَنَّهُ قَالَ: يَا رَسُول اللّهِ! مَا تَرَى فِي مَسِّ الرَّجُلِ ذَكَرَهُ بَعْدَ مَا يَتَوَضَّأُ؟ فَقَالَ: وَهَلْ هُوَ إِلاَّ بَضْعَةٌ مِنْكَ ﴾
“(Bedevi’ye benzeyen birisi,) Resulullah (s.a.v)’e:
‘Ey Allah’ın Resulü! Kişi abdest aldıktan sonra erkeklik organına dokunması hususunda ne buyurursunuz?’ diye sordu. Resulullah (s.a.v)’de:
‘O (cinsel organı), senin bedeninden bir parça değil midir?’ diye cevap verdi.”[251]
Bu hadisi; İmam Ahmed, Ebu Dâvud, Tirmizî, Nesâî ve İbn Mâce rivayet etmiştir. İbn Hibbân da, bu hadisin, sahih olduğunu söylemiştir.
Tirmizî derki: “Bu hadis, bu konuda rivayet olunan en güzel hadisdir.”
Fakat (Büsre Hadisini esas alanlar,) buna, Talk Hadisinin, Büsre hadisiyle nesh edildiği şeklinde cevap vermişlerdir; çünkü Büsre, Mekke’nin Fethi yılında Müslüman olmuştur. Talk ise, Hz. Peygamber (s.a.v)’in, hicretin ilk yılında Mescidi Nebevi’yi yaptığı sırad gelip (Müslüman olduktan) sonra tekrar kavmine geri dönmüştür. Bundan sonra da Talk’ın, bir topluluk içerisinde bulunup bulunmadığı bilinmemektedir.
* * *
[227] Kişi, cinsel organına dokunduğu zaman abdestinin bozulup bozulmadığı konusu tartışmalıdır. Bazı sahabiler ile alimlere göre, cinsel organa dokunma abdest almayı gerektirmektedir. Bazı sahabiler, alimler ve Hanefilere göre ise cinsel organa dokunma abdest almayı gerektirmemektedir. Hanefiler bu konuda Talk hadisini esas almışlardır. Hadis tenkitçileri; Talk hadisini, cinsel organa dokunmaktan dolayı abdest almanın gerektiğini ifade eden Büsre hadisinden daha sıhhatli bulmuşlardır. Büsre hadisini; “cinsel organa dokunmak çok kere küçük su dökmek içindir ve pislik çıktığı için abdest bozulur” şeklinde yorumlamak mümkündür. Ayrıca cinsel organın, insan vücudundan bir parça olması, ona dokunmakla abdestin bozulmayacağına sebep gösterilmiştir. Sebep devam ettiği müddetçe hükmün de devam edeceği bir gerçektir.
[228] Ebu Dâvud, Taharet
[229] İbn Mâce, Taharet
[230] İbn Mâce, Taharet
[231] Muvatta, Taharet
[232] Hâkim, Müstedrek,
[233] Hâkim, Müstedrek,
[234] Müsned,
[235] Müsned,
[236] Muvatta, Taharet
[237] Hâkim, Müstedrek,
[238] Beyhakî
[239] Beyhakî; Hâkim, Müstedrek,
[240] İbn Mende
[241] İbn Mende
[242] İbn Mende
[243] İbn Mende
[244] İbn Mende
[245] Taberânî, el-Kebir
[246] Ebu Dâvud, Tahâret
[247] Taberânî, el-Kebîr
[248] Tirmizî, Tahâret
[249] Burada anlatılmak istenen mesele; Arapça harfler yer değiştiği zaman, hadisi rivayet edenlerin,
[250] Bunlar; İmam Şâfiî, İmam Ahmed ile İmam Mâlik
[251] Ebu Dâvud, Tahâret
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.