﴾
“Adem oğlunun bir vadi dolusu malı olsaydı, mutlaka bir ikincisi ve üçüncüsünü isterdi. Adem oğlunun iç boşluğunu ancak toprak doldurur. Allah, tevbe edenleri bağışlar”[9]
Bir lafızda ise bu hadis; ﴿ لَوْ أَنَّ لِابْنِ آدَمَ وَادِياً مِنْ ذَهَبٍ لَأَحَبَّ أَنْ يَكُونَ إِلَيْهِ الثَّانِي وَلَوْ كَانَ لَهُ الثَّانِي لَأَحَبَّ أَنْ يَكُونَ إِلَيْهِمَا الثَّالِثُ وَلاَ يَمْلَأُ ﴾ “Adem oğlunun bir vadi dolusu altını olsaydı, mutlaka bir ikincisini isterdi. Adem oğlunun iki (vadi dolusu altını) olsa, (bu defa da) bir üçüncüsünü isterdi… doldurur” şeklinde gelmiştir.
Suyûtî (ö.
1. Enes
2. Abdullah ibnu’z-Zübeyr
3. Abdullah ibn Abbâs
4. Übey b. Ka’b
5. Büreyde
6. Ebu Saîd el-Hudrî
7. Semure
8. Hz. Aişe
9. Câbir b. Abdullah
10. Zeyd b. Erkam
11. Ebu Musa el-Eş’arî
12. Sa’d b. Ebi Vakkâs
13. Ebu Vâkid el-Leysî
14. Ebu Ümâme
15. Ka’b ibn İyâz el-Eş’arî
Toplam,
(Derim ki:) Bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:
16. Ebu Hureyre
17. Câbir b. Nüfeyr
Münâvî (ö.
* * *
[9] İnsanoğlu yaratılışından gelen fıtri bir meyille mala düşkündür. Allah’ın muhafaza edip bu fıtri duyguyu nefisten temizleme hususunda muvaffak ettikleri dışında hiçbir kimse, mal toplamaya doyamaz. Bunlarda azdır.
“Bağışlar” ifadesine, bu fıtri duygunun kötü olduğuna ve günah makamında yer aldığına ancak Allah’ın yardımı ve desteğiyle onu nefisten uzaklaştırmanın mümkün olduğuna işaret etmek için yer verilmiştir. Mümin kul; mal hırsı ve mala düşkünlükten uzak durmalıdır. Malı, dünya gayesi için değil de ahiretine araç olarak kullanabilmelidir.
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Rikak
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.