“Namazda besmeleyi açıktan (sesli) okuma” ile ilgili hadisler
Suyûtî (ö.
1. Enes[258]
2. Abdullah ibn Abbâs[259]
3. Ebu Hureyre[260]
4. Ümmü Seleme[261]
5. Hz. Osmân[262]
6. Hz. Ali[263]
7. Câbir b. Abdullah[264]
8. Hakem b. Umeyr[265]
9. Abdullah ibn Ömer[266]
10. Ammâr b. Yâsir[267]
11. Nu’mân b. Beşîr[268]
12. Hz. Aişe[269]
13. Übey b. Ka’b[270]
14. Semure b. Cündub[271]
15. Büreyde[272]
16. Bişr yada Beşîr b. Muâviye[273]
17. Hüseyin b. Urfuta[274]
18. Mücâlid b. Sevr[275] ve Ensar ile Muhacirden bir topluluk[276]
(Hadisi rivayet edenler,) bu anılan toplulukla birlikte toplam
(Derim ki:) Suyûtî (ö.
a. Ebu Hureyre Hadisi. Bu hadis, çeşitli yollardan Hâkim, İbn Huzeyme, Nesâî, Dârekutnî, Beyhakî ve Hâtib’de geçmektedir.
b. Abdullah ibn Abbâs Hadisi. Bu hadis; Tirmizî, Hâkim ve Beyhakî’de geçmektedir.
c. Hz. Osmân, Hz. Ali, Ammâr b. Yâsir, Câbir b. Abdullah, Nu’mân b. Beşîr, Abdullah ibn Ömer, Hakem b. Umeyr ile Hz. Aişe’den gelen hadisler ise, Dârekutnî’de geçmektedir.
d. Semure b. Cündub Hadisi ile Übeyy b. Ka’b Hadisi. Bu iki hadis ise, Beyhakî’de geçmektedir.
e. Büreyde, Mücâlid b. Sevr, Bişr yada Beşîr b. Muâviye ile Hüseyin b. Urfuta’dan gelen hadisler ise, Hâtib’de geçmektedir.
f. Ümmü Seleme Hadisi. Bu hadis ise, Hâkim’de geçmektedir.
g. Ensar ile Muhacirden gelen bir topluluğun rivayet ettiği hadis. Bu hadis ise, Şâfiî’(nin kitabın)da geçmektedir.
Görüldüğü gibi bu hadis, mütevatir derecesine ulaşmıştır. Bu hadisin bütün geliş yollarını, “Ezhâru’l-Mütenâsira fi’l-Ahbâri’l-Mütevâtira”da belirttim.” (Suyûtî’nin sözü burada bitmektedir.)
(Aynî) “Umdetu’l-Kârî” adlı kitabının ‘Bâb-u mâ yekûlu ba’de’t-Tekbîr’ (= Tekbirden sonra söylenecek söz hususunda gelen bab) bahsinde konu ile ilgili olarak aynen şöyle der: “(Namazda besmeleyi) açıktan okuma hususunda bir grup sahabeden nakledilen hadisler, pek çok ve çeşitlidir. Bunların sayısı,
Delil ise, besmelenin, sesli okunacağını ve (bunun) sıhhatli olduğunu göstermektedir.”
(Daha sonra Aynî, bunları sayıp devamla da derki:) Bunlar, Ebu Hureyre, Ümmü Seleme, Abdullah ibn Abbâs, Enes, Hz. Ali, Semure b. Cündub, Ammâr b. Yâsir, Abdullah ibn Ömer, Nu’mân b. Beşîr, Hakem b. Umeyr, Muâviye, Büreyde, Câbir b. Abdullah, Ebu Saîd el-Hudrî, Talha, İbn Ebi Evfâ, Hz. Ebu Bekr, Mücâlid b. Sevr, Bişr yada Beşîr b. Muâviye, Hüseyin b. Urfuta ile Ebu Musa el-Eş’arî’dir.”
Daha sonra da Aynî, bunların naklettiği hadislerin lafızlarını ve tahricini belirtmiş, bu hadislerin senedleri ile ilgili (çeşitli ifadeler) söylemiş ve konu hakkında doyurucu bilgiler verecek kadar uzatmıştır. Bu konuda daha geniş bilgi için bu kitaba bakabilirsiniz.
(Nureddin Ebu’l-Hasan el-Halebî) “Sîretü’l-Halebiyye” adlı kitabında konu ile ilgili olarak aynen şöyle der: “Hz. Peygamber (s.a.v) namazda besmeleyi sesli okumuştur. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v)’in namazda besmeleyi sesli okuduğunu, sahabeden bir topluluk da rivayet etmiştir.”
İbn Abdilberr’de konu hakkında şöyle dedi ki: “Bu hadisi rivayet edenlerin sayısı,
Sabbân’da “Risâletü’l-Kübrâ”da derki: “Namazda besmeleyi sesli okuma,
Sabbân’ın sözünde geçen “sahihtir” ifadesi, tartışılır; çünkü bu sahabilerin rivayet ettikleri hadislerin hepsi, sahih değildir. Sadece bir kısmı sahihtir.
Şeyh Ebu Hafs Ömer b. Bedr b. Saîd el-Mevsilî el-Hanefî (ö.
“Namazda besmeleyi sesli okuma hususunda Resulullah (s.a.v)’den rivayet edilen hadislerin hepsi, sahih değildir.”
Mecd el-Fîrûzâbâdî (ö.
Beyhakî, Dârekutnî, İbn Huzeyme, İbn Hibbân ile Hâkim gibi bir grup imam, bu hadisi rivayet eden ravilerin naklettiği hadislerin (tamamının değil de) bazı geliş yollarının sahih olduğunu söylemişlerdir.
İbn Huzeyme (ö.
Bu görüşü, Hâzin’de nakletmiştir.
Fakat bununla birlikte namazda besmeleyi sesli okuma ile ilgili hadislerin sahih olmayıp aksine bu hadislerin ravileri içerisinde yalancı, zayıf ve meçhul kimseler bulunsa bile bu hadislerde besmelenin hem açıktan ve hem de gizli okunmadığı yada açıktan okunmadığına dair (Zebîdî’nin) “Şerhu’l-İhyâ” adlı kitabına bakabilirsiniz.
(Zebîdî konu ile ilgili olarak) derki: “Namazda besmeleyi sesli okuma ile ilgili hadislerin ravileri çok olsa bile hepsi zayıftır; çünkü nice ravileri çok olan ve geliş yolları çeşitli olan hadis vardır ki, zayıftır. Bazen geliş yollarının çok olması, hadisin zayıf olmasını artırabilir.”
Devamla der ki: “Yalnız Hz. Peygamber (s.a.v) ile sahabilerinin, namazda besmeleyi sesli okuması ile ilgili hadislerde yalan çoktur; çünkü Şia, namazda besmeleyi sesli okumayı uygun görmektedir. Bunlar ise, toplulukların en yalancı olanıdır. Bu nedenle de bunlar, bu konuda hadisler uydurmuşlardır. Dolayısıyla da namazda besmeleyi okuma ile ilgili hadisler, çokça gelmiştir. (Araştırdığınız takdirde) bu hadisi rivayet eden ravilerin, Şia’ya mensup kimseler olduğunu bulursunuz.”
İbn Kayyim (ö.
“Hz. Peygamber (s.a.v)’in, namazda besmeleyi sesli okuduğunu söyleyenler, bu konuda kapalı lafızlara ve derecesi zayıf olan hadislere yönelmişlerdir.Halbuki (rivayet bakımından) sahih olan bu hadisler, (manası) anlaşılabilir cinsten değildir. (Manası) anlaşılabilir olan ise, (rivayet bakımından) sahih değildir. Bu, (anlaşılabilmesi) büyük bir cilt kitap yazmayı gerektiren bir konudur.”
Konu ile ilgili Ebu Hureyre Hadisi, Nuaym el-Mücmer yolundan[277] gelmiştir.
Beyhakî (ö.
(Yine Beyhakî) “Hilâfiyât”da derki: “Bu hadisin ravilerinin hepsi, adalatli oldukları hususunda birleşilen ve sahih eserlerde kendileriyle delil getirilen güvenilir kimselerdir.”
Bu hadisi, İbn Huzeyme ile İbn Hibbân, “Sahih”lerinde rivayet etmişlerdir.
Hâkim (ö.
Dârekutnî (ö.
Nuaym’ın, Ebu Hureyre ile ilgili sözü; zannı galibe göredir. Her ne kadar Nuaym, güvenilir bir zat olsa da bu husus, Ebu Hureyre üzerine yapılmış bir vehimden ibarettir. Velev ki vehim hali olsa bile, Ebu Hureyre’nin namazda besmeleyi açıktan okuduğuna dair açık bir ifade yoktur. Nuaym, Ebu Hureyre’nin sadece besmele okuduğunu söylemiştir.
Nuaym’ın bu sözü bile, olasılık içermektedir; çünkü Ebu Hureyre besmeleyi gizlice okumuş, Nuaym’da (namaz kılarken) Ebu Hureyre’ye yakın bir yerde bulunması hasebiyle onun besmele okuduğunu işitmiş olablir.
Hz. Ali Hadisi de bu şekildedir. Hâkim (ö.
Zehebî (ö.
Abdullah ibn Abbâs Hadisi de bu şekildedir. Hâkim (ö.
Bu konuda daha geniş bilgi için özellikle de (Zebîdî’nin) “Şerhu’l-İhyâ” adlı kitabına bakabilirsiniz.
Fakat Zebîdî’nin bu konudaki sözünü; Suyûtî (ö.
* * *
[258] Ebu Dâvud, Salat (
[259] Ebu Dâvud, Salat (
[260] Nesâî, İftitah
[261] Hâkim, Müstedrek,
[262] Dârekutnî,
[263] Hâkim, Müstedrek,
[264] Hâkim, Müstedrek,
[265] Hâkim, Müstedrek,
[266] Hâkim, Müstedrek,
[267] Hâkim, Müstedrek,
[268] Hâkim, Müstedrek,
[269] Hâkim, Müstedrek,
[270] Beyhakî, Sünenü’l-Kübra,
[271] Hâkim, Müstedrek,
[272] Hâkim, Müstedrek,
[273] Hâtib
[274] Hâtib
[275] Hâtib
[276] İmam Şâfiî
[277] Nesâî, İftitah
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.