﴾
“(Namazda) Fatiha Sûresini okumayan kimsenin namazı yok-tur”[284]
a. Bir lafız da ise, ﴿ كُلُّ صَلاَةٍ لاَ يُقْرَأُ فِيهَا بِأُمِّ الْكِتَابِ فَهِيَ خِدَاجٌ ﴾ “İçerisinde Fatiha Sûresi okumayan her namaz, eksiktir”[285] ifadesi vardır.
b. Bir başka lafız da ise, ﴿ مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيهَا بِأُمِّ الْكِتَابِ فَهِيَ خِدَاجٌ غَيْرُ تَمَامٍ ثَلاَثاً ﴾ “Kim Fatiha Sûresini okumadan bir namaz kılarsa, (bilsin ki) bu namaz, eksiktir” (Resulullah (s.a.v), bu sözü üç kere tekrarladı.)[286] ifadesi vardır.
c. Bir diğer lafız da ise, ﴿ لاَ تُجْزِئُ صَلاَةٌ لاَ يُقْرَأُ فِيهَا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ ﴾ “İçerisinde Fatiha Sûresi okunmayan bir namaz, yeterli değildir”[287] ifadesi vardır.
d. Bir başka lafız da ise, ﴿ لاَ صَلاَةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَشَيْء مِنَ الْقُرْآَنِ بَعْدَهَا ﴾ ”Fatiha Sûresini ve bundan sonra da Kur’an’dan her hangi bir şey okumadıkça, (kıldığınız namaz,) namaz değildir”[288] ifadesi vardır.
Bu hadis, şu yollardan gelmiştir:
1. Ubâde ibnu’s-Sâmit[289]
2. Ebu Hureyre[290]
3. Hz. Aişe[291]
4. Enes
5. Ebu Katâde[292]
6. Abdullah ibn Ömer
7. Abdullah ibn Amr[293]
8. Hz. Ali[294]
9. Ebu Ümâme
10. Ebu Sâid[295]
11. İmrân b. Husayn
12. Rifâa b. Râfi’
13. Abdullah ibn Mes’ud ve daha bir çokları.
Buhârî (ö.
“Resulullah (s.a.v)’den gelen ﴿ لاَ صَلاَةَ إِلَّا بِقِرَاءَةِ أُمِّ الْقُرْآنِ ﴾ “Fatiha Sû-resini okumadıkça, (kıldığınız namaz,) namaz değildir” haberi, mütevatir-dir.”
Kast edilen husus, bu olabilir.
* * *
[284] Namazda Fatiha’nın okunması; İmam Şâfiî, İmam Mâlik ve İmam Ahmed’e göre farz ve Ebu Hanîfe’ye göre ise vacibtir. Ebu Hanife, Kur’an’dan bir miktarın okunmasını yani kıratı farz anlamıştır. Bu konudaki dayanağı ise “Kur’an’dan kolay geleni (ne ise onu) okuyun” (Müzzemmil:
[285] Müslim, Salat
[286] Müslim, Salat
[287] Tirmizî, Salat
[288] Ebu Dâvud, Salat
[289] Müslim, Salat
[290] Müslim, Salat
[291] İbn Mâce, İkame
[292] Müsned,
[293] İbn Mâce, İkame
[294] Hâkim, Müstedrek,
[295] Ebu Dâvud, Salat
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.