“Su (=boy abdesti), su (=meninin gelmesin)den dolayı gerekir”
Bir rivayette ise, bu hadisin başında إِنَّمَا “Ancak” fazlalığı vardır.[294]
Suyûtî (ö.
1. Ebu Saîd el-Hudrî[295]
2. Übey b. Ka’b[296]
3. Râfi’ b. Hadîc[297]
4. Rifâa b. Râfi’[298]
5. İtbân el-Ensârî[299]
6. Ebu Eyyûb[300]
7. Abdurrahman b. Avf[301]
8. Câbir[302]
9. Abdullah ibn Abbâs[303]
10. Ebu Hureyre[304]
11. Enes[305]
Toplam,
(Derim ki) Bu hadis, ﴿ إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الْأََرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ ﴾ “Erkek, kadının dört organı[306] arasına çöküp sonra da onunla cinsel ilişki de bulunursa, (her ikisine de) boy abdesti almak vacip olur”[307] hadisiyle nesh olunmuştur.
(Az önce geçen) bu hadisin, Ebu Hureyre yolundan geldiği hususunda (Buhârî ile Müslim tarafından) görüş birliğine varılmıştır.
Müslim ise, bir rivayette, bu (Ebu Hureyre) hadisine, ﴿ وَإِنْ لَمْ يُنْزِلْ ﴾ “Meni gelmese bile” ifadesini ilave etmiştir.[308]
Ebu Dâvud ile Tirmizî ise, (konumuz ile ilgili) hadisi, Übey b. Ka’b yolundan[309] şöyle rivayet etmiştir:
﴿ كَعْبٍ أَنَّ الْفُتْيَا الَّتِي كَانُوا يَفْتُونَ أَنَّ الْمَاءَ مِنَ الْمَاءِ كَانَتْ رُخْصَةً رَخَّصَهَا رَسُولُ اللَّهِ فِي بَدْءِ الْإِسْلَامِ ثُمَّ أَمَرَ بِالِاغْتِسَالِ بَعْدُ ﴾
“(Muhacir ve Ensar’dan bir takım) gençler, suyun (=boy abdestinin), sudan (=meniden) dolayı gerekip gerekmediği hususunu (aralarında) tartıştılar. Bu kural, Resulullah (s.a.v)’in, İslam’ın başlangıcında verdiği bir ruhsat idi. Daha sonra Resulullah (s.a.v), (erkeğin sünnet yerinin, kadının sünnet yerine girmesinden dolayı) yıkanmayı emretmiştir.”
* * *
[294] Burada kinayeli olarak boyabdesti, “su” şeklinde belirtilmiştir. Boy abdestinin gereği olarak ta, “meni”nin gelmesi gösterilmiştir. Bu hüküm, İslam’ın başlangıcında geçerliydi. Daha sonra bu hüküm kaldırılmış. Dört mezhebin icma ettiği görüşe göre de; guslün gerekmesi için, meni gelmese bile, erkeklik organının uç kısmının kadının organına girmesi gerekmektedir.
[295] Müslim, Hayz
[296] Ebu Dâvud, Taharet
[297] Müsned,
[298] Müsned,
[299] Müslim, Hayz
[300] Buhârî, Vüdu’
[301] Bezzâr
[302] Bezzâr
[303] Tirmizî, Taharet
[304] Taberânî, el-Evsat; Bezzâr
[305] İbn Şâhîn, Nesh ve’l-Mensuh
[306] Dört organla neyin kastedildiği hususunda ihtilaf edilmiştir. Bu konuda çeşitli yorumlar yapılmıştır. Fakat burada asıl kastedilen husus; cinsel ilişki olup Resulullah (s.a.v) ise bu hususu kinaye ederek açıkça söylemekten kaçınmıştır.
[307] Buhârî, Gusl
[308] Müslim, Hayz
[309] Ebu Dâvud, Tahâret
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.