﴾
“Biriniz Cuma Namazına gideceği zaman, (boy abdesti almak suretiyle) yıkansın”[13]
Suyûtî (ö.
1. Abdullah ibn Ömer[14]
Suyûtî derki: “Ebu’l-Kâsım ibn Mende dedi ki: ‘Bu hadisi, Nâfi’ yoluyla Abdullah ibn Ömer’den
Hafız İbn Hacer (ö.
2. Abdullah ibn Abbâs[15]
3. Ebu Eyyûb[16]
4. Abdullah ibnü’z-Zübeyr[17]
5. Büreyde[18]
6. Hz. Aişe[19]
Toplam,
(Derim ki:) Bu hadis, şu yollardan gelmiştir:
7. Hz. Ömer[20]
Bu hadis, şu lafızla gelmiştir:
﴿ إِذَا جَاءَ أَحَدُكُمْ إِلَى اْلُجُمُعَةِ فَلْيَغَْتَسِلْ ﴾
“Biriniz Cuma Namazına gideceği zaman, (boy abdesti almak suretiyle) yıkansın”
Bu hadisi; Buhârî (ö.
Bu hadis de, şu lafızla gelmiştir:
﴿ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ رَوَاحُ الْجُمُعَةِ وَعَلَى كُلِّ مَنْ رَاحَ إِلَى الْجُمُعَةِ الْغُسْلُ ﴾
“Her Müslümana, Cuma Namazına gitmek ve Cuma Namazına gidene de boy abdesti almak (vaciptir.)”
Bu hadisi ise; Ebu Dâvud (ö.
Bu hadis de, şu lafızla gelmiştir:
﴿ فَمَنْ جَاءَ إِلَى الْجُمُعَةِ فَلْيَغْتَسِلْ ﴾
“Kim Cuma Namazına gidecek olursa, (boy abdesti almak suretiyle) yıkansın”
Bu hadisi ise; İmam Mâlik (ö.
Yine bu hadisi; İbn Mâce (ö.
Yine bu konuda şu yollardan da hadis rivayet edilmiştir:
Hafız İbn Hacer (ö.
Bu hadisin pek çok geliş yolları vardır;
Ebu’l-Kâsım ibn Mende, bu hadisi, bu hadisi, Nâfi’ yoluyla Abdullah ibn Ömer Abdullah ibn Ömer’den rivayet edenleri saymıştır. Bunların sayısı,
(Yine İbn Mende,) bu hadisi, Abdullah ibn Ömer dışında rivayet eden sahabileri de saymıştır. Bunların sayısı da,
Nâfi’ yolundan gelen bu hadisin geliş yollarını (ben de) topladım. Bunların sayısı da,
Ayrıca Suyûtî (ö.
1. Abdullah ibn Ömer
2. Ebu Saîd el-Hudrî
3. Evs b. Evs
4. Ebu’d-Derdâ’
5. Nübeyşe el-Huzelî
6. Sevbân
7. Abdullah ibn Mes’ud
8. Enes
9. Ebu Hüreyre
10. Câbir b. Abdullah
11. Sehl b. Huneyf
12. Ebu Ümâme
13. Hz. Ebu Bekir
14. İmrân b. Husayn
15. Ebu Katâde
16. Abdurrahman b. Semure
17. Hz. Ali
Toplam,
(Derim ki:) Münzirî (ö.
Yine Hz. Ebu Bekr ile İmrân b. Husayn Hadisin de ise, boy abdesti almanın gerektiği şöyle geçmektedir:
﴿ قَالاَ: قَالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنِ اغْتَسَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ كُفِّرَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَخَطَايَاهُ ﴾
“Ebu Bekr ile İmrân b. Husayn dediler ki: ’Resulullah (s.a.v) şöyle buyurdu:
‘Kim Cuma günü (boy abdesti almak suretiyle) yıkanırsa, günahları ve hataları silinir”
Ayrıca (Cuma Günü) boy abdesti almayı; Ebu Ümâme, Ebu Katâde, Ebu Saîd el-Hudrî ile Abdullah ibn Abbâs’tan rivayet etmiştir.”
Daha sonra da derki: “(İleriki) bâb’larda bu bâb’a delalet eden hadisler, -inşallah- gelecektir.” (Münzirî’nin sözü burada bitmektedir.)
Bu konuda bir başka sahabe topluluğundan da hadis gelmiştir.
Bu konuda daha geniş bilgi için İbnü’l-Hindî (ö.
* * *
[13] İnsanların mutlaka yıkanmaları ve temizlenmeleri gereken bir gün olmalıdır. Zira bu, insanların gerekli ve güzel olan itiyatlarındandır. Hergün yıkanma imkanı bulamayan kimsenin Cuma günü yıkanması gerektiği belirtilmiştir. Çünkü Cuma, vakit olarak belirlenmeye en uygun gündür ve bu Cuma namazı için de tamamlayıcı bir unsurdur.
Cuma günü alınan boy abdesti, hem temizliği ikmal etmekte, hem temizlik hasletine karşı nefis aşırı derecede uyarılmakta, alışkanlık kazanılmakta ve hem de ibadet sözkonusudur. Böylece hem temizlenilmiş olunmakta ve hem de ibadete ait bir husus yapılmış olunmaktadır.
[14] Buhârî, Cum’a
[15] Buhârî, Cum’a
[16] Müsned,
[17] Taberânî, el-Kebir; Bezzâr
[18] Taberânî, el-Evsat; Bezzâr
[19] Ebu Dâvud, Taharet
[20] Buhârî, Cum’a
[21] Ebu Dâvud, Taharet
[22] İbn Mâce, İkame
[23] İbn Mâce, İkame
[24] İbn Mâce, İkame
[25] Taberânî; Bezzâr
[26] Hz. Peygamber (s.a.v), söze başlarken ilk önce hamdele, salveke ve besmeleden sonra “Bundan sonra” deyip böylece söylemesi gerekli hususları konuşmaya başlardı.
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.