﴾
“Mestler üzerine mesh etme” ile ilgili hadisler
Suyûtî (ö.
1. Muğîre b. Şu’be[154]
2. Hz. Ömer[155]
3. Hz. Ali[156]
4. Sa’d b. Ebi Vakkâs[157]
5. Bilâl[158]
6. Büreyde[159]
7. Cerîr el-Becelî[160]
8. Huzeyfe[161]
9. Amr b. Ümeyye ed-Damrî[162]
10. Ubey b. İmâre[163]
11. Evs b. Ebi Evs es-Sakafî[164]
12. Huzeyme b. Sâbit[165]
13. Safvân b. Assâl[166]
14. Câbir b. Abdullah[167]
15. Ebu Bekre[168]
16. Enes[169]
17. Sehl b. Sa’d es-Sâadî[170]
18. Avf b. Mâlik el-Eşcaî[171]
19. Hz. Aişe[172]
20. Meymûne[173]
21. Sevbân[174]
22. Ebu Eyyûb el-Ensârî[175]
23. Ebu Hureyre[176]
24. Üsâme b. Zeyd[177]
25. Üsâme b. Şerîk[178]
26. Câbir b. Semure[179]
27. Rabîa b. Ka’b el-Eslemî[180]
28. Şerîd[181]
29. Ubâde ibnu's-Sâmit[182]
30. Abdullah b. Revaha[183]
31. Abdullah ibn Abbâs[184]
32. Abdullah ibn Ömer[185]
33. Abdullah ibn Mes’ud[186]
34. Abdurrahman ibn Hasene[187]
35. İsme[188]
36. Amr b. Hazm[189]
37. Müslim[190] (Avsece’nin babası)
38. Ma’kil b. Yesâr[191]
39. Ya’lâ b. Mürre[192]
40. Ebu Umâme el-Bâhilî[193]
41. Ebu Berze el-Eslemî[194]
42. Ebu Saîd el-Hudrî[195]
43. Ebu Talha[196]
44. Şebîb b. Gâlib[197]
45. Zeyd b. Hureym[198]
46. Dahhâk[199] (mürsel olarak)
Toplam,
(Derim ki:) Hafız İbn Hacer (ö.
47. Hz. Ebu Bekr es-Sıddîk[200]
48. Selmân[201]
49. Abdullah b. Müslim b. Yesâr’ın dedesi Yesâr
50. Ümmü Es’ade el-Ensâriyye
51. Hâlid b. Urfuta
52. Abdurrahman b. Bilâl
53. Amr b. Bilâl[202]
54. Berâ’ b. Âzib[203]
55. Mâlik b. Sa’d[204]
56. Mâlik ibn Rabîa es-Selûlî Ebu Meryem
57. Ebu Zerr el-Gıfârî
Görüldüğü üzere,
Cennetle müjdelenen
58. Hz. Osman
59. Talha b. Ubeydullah
60. Saîd b. Zeyd
61. Zübeyr b. Avâm
62. Abdurrahman b. Avf
63. Ebu Ubeyde b. Cerrâh
Görüldüğü üzere
Kemal ibnü’l-Hümâm (ö.
64. Ebu Musa el-Eş’arî
65. Amr ibnu'l-Âs
66. Abdullah b. Harîs b. Cüz’
Görüldüğü üzere
Bezzâr (ö.
İbn Mende, bunlardan
İmam Ahmed (ö.
İbn Ebi Hâtim (ö.
İbnAbdilberr (ö.
İbnü’l-Münzîr (ö.
Ebu’l-Kasım ibn Mende (ö.
Tirmizî (ö.
Sehâvî (ö.
Bir grup hadis hafızı, “Mestler üzerine mesh etme” ile igili hadislerin, mütevatir olduğunu belirtmiştir. Bunlardan birisi olan İbn Abdilberr (ö.
İmam Ahmed (ö.
(İbn Hacer’de) “Fethu’l-Bârî”de derki: “Bir grup hadis hafızı, ‘Mestler üzerine mesh etme’ (ile ilgili hadislerin) mütevatir olduğunu belirtmiştir. Bazı alimler de, bu hadisin ravilerini toplayıp (bunların sayısı,)
İbn Ebi Şeybe (ö.
Zürkânî(ö
(Münâvî’de) “Feyzu’l-Kadîr”de derki: “‘Mestler üzerine mesh etme’ ile ilgili hadisler, tevatüre ulaşmıştır. Hatta Kemal ibnü’l-Hümâm’da dedi ki: Ebu Hanîfe derki: ’Mestler üzerine mesh etme’ hakkında, bana, gündüzün aydınlığı gibi rivayetlerin gelmesi sebebiyle, mestler üzerine mesh etmenin caiz olduğuna hükmettim.’
Yine Ebu Hanîfe derki: ‘Mestler üzerine mesh etmeyi (uygun) görmeyen kimsenin, küfre düşmesinden korkarım; çünkü bu konuda gelen rivayetler, tevatür mesabesindedir.’ “ (Münâvî’nin sözü burada bitmektedir.)
Sa’d (ö.
Mâzerî (ö.
Kadı İyâz (ö.
Mestler üzerine mesh etme ile ilgili hadisin, tevatüre ulaştığını gösteren nasslar, çoktur. Mâzerî ve Kadı İyâz’dan da aktardığımız gibi, bunun tevatür oluşu, lafzî değil de, manevî (mütevatir)dir.
Suyûtî (ö.
Bu konuda daha geniş bilgi için Suyûtî’nin bu kitabına başvurabilirsiniz.
(Şimdiye kadar) aktardığımız bu rivayetler, mestler üzerine mesh etme ile ilgili hadisin, tevatüre yakın ve -meşhur yada tevatüre benzer– meşhur olduğunu söyleyen kimsenin sözünü reddetmektedir.
Yine bu konuda daha geniş bilgi için İbnü’l-Hümâm (ö.
İbnü’l-Kassâr’da derki: “Mâlikî imamlarımız, mestler üzerine mesh etmeyi inkar etmeyi, fasıklık kabul etmişlerdir.”
İbn Habîb (ö.
Enes b. Mâlik’e, Ehli Sünnet ve’l-Cemaat’ın[206] ne olduğu soruldu. O da:
“Hz. Ebu Bekr ile Hz. Ömer’i sevmen, Hz. Ali Fatıma’nın oğulları Hasan ile Hüseyin’i karalamaman ve ‘mestler üzerine mesh etmendir’ diye cevap verdi.
Ebu Hanîfe (ö.
“Hz. Ebu Bekr ile Hz. Ömer’i üstün tutma, Hz. Osman ile Hz. Ali’yi sevme ve ‘mestler üzerine mesh etmeyi (uygun) görmedir” diye cevap verdi.
* * *
[154] Buhârî, Vüdu
[155] Buhârî, Vüdu
[156] Ebu Dâvud, Taharet
[157] Buhârî, Vüdu
[158] Müslim, Taharet
[159] Müslim, Taharet
[160] Buhârî, Salat
[161] Müsned,
[162] Buhârî, Vüdu
[163] Ebu Dâvud, Taharet
[164] Ebu Dâvud, Taharet
[165] Ebu Dâvud, Taharet
[166] Tirmizî, Taharet
[167] Tirmizî, Taharet
[168] İbn Hibban, Sahih, (
[169] İbn Mâce, Taharet
[170] İbn Mâce, Taharet
[171] Dârekutnî, Sünen,
[172] Müslim, Taharet
[173] Dârekutnî, Sünen,
[174] Ebu Dâvud, Taharet (
[175] Müsned,
[176] Taberânî, el-Evsat
[177] Nesâî, Taharet
[178] Taberânî,
[179] Taberânî,
[180] Taberânî, el-Kebir
[181] Taberânî, el-Kebir
[182] Taberânî, el-Kebir
[183] Taberânî, el-Kebir
[184] Müsned,
[185] İbn Mâce, Taharet
[186] Taberânî, el-Kebir
[187] Taberânî, el-Kebir
[188] Taberânî, el-Kebir
[189] Taberânî, el-Kebir
[190] Taberânî, el-Kebir; Bezzâr
[191] Taberânî, el-Kebir
[192] Taberânî,
[193] Müsned,
[194] Taberânî, el-Kebir; Bezzâr
[195] Taberânî, el-Evsat
[196] Taberânî, es-Sağir
[197] İbn Mende, Marifetu’s-Sahabe
[198] Ebu Nuaym,
[199] Sâid b. Mansur
[200] İbn Huzeyme, Sahih; İbn Hibbân
[201] İbn Mâce, Taharet
[202] İbn Mâce, Taharet
[203] İbn Mâce, Taharet
[204] Taberânî, el-Evsat
[205] Bu kitabın adı, “et-Takrîr ve’t-Tahbîr” dir.
[206] Ehl-i Sünnet, genel olarak, Hz. Peygamber (s.a.v)’in sünnetine ve ashabının yoluna bağlı olan ve onların izlediği dini yol ve metodu benimseyen kimselere verilen isimdir. Bunlar, genellikle, Matıridiler, Eş’ariler ve Selefilerdir.
Burada, özel olarak, Ehl-i Sünnetten bahsedilmektedir..
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.