﴾
“Her sarhoş edici (içecek), haramdır”[11]
Suyûtî (ö.
1. Hz. Aişe
2. Ebu Musa el-Eş’arî
3. Abdullah ibn Abbâs
4. Ebu Hureyre
5. Abdullah ibn Ömer
6. Abdullah ibn Mes’ud
7. Muâviye b. Ebi Süfyân
8. Enes
9. Hz. Ömer
10. Havvât b. Cübeyr
11. Zeyd b. Sâbit
12. Kays b. Sa’d
13. Ebu Saîd el-Hudrî
14. Kurre b. İyâs
Toplam,
(Derim ki:) Bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:
Münâvî (ö.
(Münâvî) “Feyzu’l-Kadîr”de ﴿ إِجْتَنِبُوا مَاأسْكَرَ ﴾ “Sarhoşluk veren (içecekten) sakının” hadisine dair yerde şöyle der: “İbn Hacer dedi ki: ‘Bu konuda bu hadis,
Zürkânî (ö.
Aliyyu’l-Kârî (ö.
* * *
[11] Resulullah (s.a.v), bu hadiste; haram olan içecek maddesinin ismi üzerinde durmaktan ziyade "sarhoş edici" vasfı üzerinde durmaktadır.
Bir şişe içilince ancak sarhoşluk veren yani alkol miktarı son derece az olan bir maddenin az miktarı dahi haramdır. Haram olma hali, içecek maddesinin insanda fiilen meydana getireceği etkiden değilde, maddenin tabiatından gelmektedir. Tıpkı pis bir maddenin azı da çoğu da pis olması gibi.
O halde bu meselede, illet ile maslahatı birbirine karıştırmamak gerekmektedir. Çünkü cenab-ı Hak, sarhoşluk verici maddeyi Mâide:
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Eşribe
[12] Buhârî, Meğazi
[13] Müsned:
[14] Buhârî, Eşribe
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.