﴾
“Ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerekme-mesi”[267] ile ilgili hadisler
Tirmizî (ö.
1. Câbir[268]
Tirmizî devamla derki: “Bu konuda bu hadis, şu yoldan da gelmiştir:
2. Hz. Ebu Bekr es-Sıddîk[269]
Yalnız Ebu Bekr Hadisi, bu konuda sened yönünden sahih değildir.”
Ayrıca Tirmizî, (konu ile ilgili) hadisin, çeşitli yollardan gelişini de belirtmiştir. Daha sonra da derki: “Bu konuda bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:
3. Abdullah ibn Abbâs[270]
4. Ebu Hureyre[271]
5. Abdullah ibn Mes’ud[272]
6. Ebu Râfi’[273]
7. Ümmü’l-Hakem[274]
8. Ümmü Âmir[275]
9. Süveyd ibnu'n-Nu’mân[276]
10. Ümmü Seleme[277]” (Tirmizî’nin sözü burada bitmektedir.)
Sehâvî (ö.
Tahâvî (ö.
﴿ كَانَ آخَرُ الْأَمْرَيْنِ مِنْ رَسُولِ اللّهش َصلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَرْكَ الْوُضُوءِ مِمَّا مَسَّتِ النَّارُ ﴾
“Resulullah (s.a.v)’in, en son iki uygulamasından biri, ataeşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerekmemesi idi.”[278]
Mahleb’de derki: “Cahiliyye döneminde insanlar, az temizlik yapmaya alışkındılar. (İslam Dini geldiğinde ise Müslümanlar,) ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almakla emrolundular. Temizlik, İslam’da yerleşik bir hal aldı ve Müslümanlara kolaylık olması açısından abdest alma şekilleri de yaygınlaştı.”
Nevevî (ö.
İmam Ahmed (ö.
İbn Huzeyme (ö.
Zürkânî (ö.
* * *
[267] Sahabenin, mezhep imamlarının ve alimlerin çoğu; bu konudaki hadisi esas alarak, ateşte pişmiş yiyecekleri yemeden ötürü abdest almanın gerekmeyeceği görüşünü benimsemişlerdir.
[268] Tirmizî, Taharet
[269] Buhârî, Vüdu
[270] Buhârî, Vüdu
[271] İbn Mâce, Taharet
[272] Müslim, Hayz
[273] Ebu Dâvud, Taharet
[274] Buhârî, Vüdu
[275] Taberânî, el-Kebir
[276] Buhârî, Vüdu
[277] Nesâî, Taharet
[278] Ebu Dâvud, Taharet
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.