﴾
“İnsanlar, ‘Allah’tan başka İlah yoktur’ (=Lâ ilâhe illallâh) sözünü söyleyinceye kadar insanlarla savaşmakla emrolundum.”
Bu hadisin geliş yolunun bir çoğunda şu ilave vardır:
﴿ فَإِذَا قَالُولَهَا عَصَمُوا مِنِّي دِمَاؤُهُمْ وَأَمْوَالُهُمْ إِلَّا بِحَقِّهَا وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ ﴾
“İnsanlar, bu sözü söylediklerinde, İslam’ın hakkı hariç[42] kanları ve mallarını benden korumuş olurlar. Artık onların hesabı, Allah’a aittir.”
Suyûtî (ö.
1. Abdullah ibn Ömer[43]
2. Ebu Hureyre[44]
3. Câbir b. Abdullah[45]
4. Ebu Bekr es-Sıddîk[46]
5. Hz. Ömer[47]
6. Evs b. Evs es-Sakafî[48]
7. Cerîr b. Abdullah el-Becelî[49]
8. Enes[50]
9. Semure b. Cündub[51]
10. Sehl b. Sa’d[52]
11. Abdullah ibn Abbâs[53]
12. Ebu Bekre[54]
13. Ebu Mâlik el-Eşcaî, babasından[55]
14. İyâz el-Ensârî[56]
15. Nu’mân b. Beşîr[57]
Toplam,
(Derim ki:) Suyûtî (
Yine Suyûtî “Cami’”de bu hadisle birlikte ﴿ أَفْطَرَ الْحَاجِمُ وَالْمَحْجُومُ ﴾ “Kan verende, alanda iftar etmiştir” hadisinin de mütevatir olduğunu söylemiştir.[59]
(Zebîdî’de) “Şerhu’l-İhyâ”da derki: “Bu hadis, mütevatirdir. Bir çok hadisçi, bu hadisin mütevatir olduğunu belirtmiştir.
(Münâvî’de) “Feyzu’l-Kadîr” ile “Teysîr”de buradakine bağlı olarak bu hadisi
(Yine Zebîdî) “Şerhu’l-İhyâ”da derki: “Irâkî’nin de söylediği gibi, bu hadisi, sahabeden
(Daha sonra Zebîdî) bunların isimlerini peş peşe sıralamıştır. Bu hadisi rivayetler içerisinde, Suyûtî’nin ismini anmadığı bazı kişileri de saymıştır:
16. Muâz b. Cebel
17. Sa’d b. Ebi Vakkâs
18. Evs ibn Ebi Evs
Zebîdî, Suyûtî’nin “el-Ezhâr”da ismini andığı sahabi İyâz el-Ensârî ile Evs ibn Evs’i, bu hadisi rivayetler içerisinde saymamıştır.
(Suyûtî) “Camiu’l-Kebîr”de, bu hadisi; sahabeden Evs ibn Evs es-Sakafî ile Amr b. Evs b. Evs es-Sakafî -bu da babasın dan- rivayet edip sonra da derki: “İbn Hacer “el-İsâbe” de dedi ki: İbn Maîn’in belirttiğine göre; Evs ibn Evs es-Sakafî ile Evs ibn Ebi Evs es-Sakafî, aynı kişi değildir.
Ebu Davud ile bir çok hadisçi, (İbn Maîn’in) bu sözüne katılmıştır. Doğrusu ise, bu iki kişinin, bir birinden farklı iki kimse olmasıdır; çünkü Evs’in babası ‘Ebi Evs’in asıl adı, Huzeyfe’dir.”
Bu hadisi rivayet edenlerin içerisine şunu da ilave etmiştir:
19. Belkîn’den bir kişi.
Böylece bu kişi ile birlikte (hadisi rivayet edenlerin toplam sayısı,)
* * *
[42] Bu garantiden hariç tutulan “İslam’ın Hakkı” ile kast edilen; kanunî cezalar ve yaptırımlardır. Suç işlediği takdirde fiiline uygun ceza verilir. Bu tür uygulama, Müslümanlar ve İslam’a yeni girmiş olanlar içindir. Bunların işlemiş oldukları suçlar dışında kanları, malları ve canları devlet tarafından koruma altına alınır.
[43] Müslim, İman
[44] Müslim, İman
[45] Müslim, İman
[46] İbn Ebi Şeybe, Musannef
[47] İbn Ebi Şeybe, Musannef
[48] İbn Ebi Şeybe, Musannef
[49] İbn Ebi Şeybe, Musannef; Taberânî, el-Kebir
[50] Taberânî
[51] Taberânî
[52] Taberânî, el-Kebir
[53] Taberânî
[54] Taberânî
[55] Müslim, İman
[56] Bezzâr
[57] Bezzâr
[58] Suyûtî, el-Camiu’s-Sağîr, H. No:
[59] Suyûtî, el-Camiu’s-Sağîr, H. No:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.