“Duha (=Kuşluk) Namazı[513] ve Kuşluk Namazına teşvik etme” ile ilgili hadisler
Bu hadis, şu yollardan gelmiştir:
1. Ebu Saîd el-Hudrî[514]
2. Ebu Zerr[515]
3. Zeyd b. Erkam[516]
4. Ebu Hureyre[517]
5. Büreyde el-Eslemî[518]
6. Ebu’d-Derdâ’[519]
7. Abdullah ibn Ebi Evfâ[520]
8. İtbân b. Mâlik[521]
9. Utbe b. Abdussulemî[522]
10. Nuaym b. Hemmâr[523]
11. Ebu Ümâme el-Bâhilî[524]
12. Hz. Aişe[525]
13. Ümmü Hânî[526]
14. Ümmü Seleme[527]
15. Cübeyr b. Mut’im[528]
16. Enes[529]
17. Hz. Ali[530]
18. Ebu Bekre[531]
19. Câbir[532]
20. Abdullah ibn Abbâs[533]
21. Huzeyfe[534]
22. Âiz b. Amr[535]
23. Sa’d b. Ebi Vakkâs[536]
24. Abdullah b. Bişr[537]
25. Kudâme
26. Hanzala es-Sakafeyyin
27. Abdullah ibn Amr[538]
28. Ukbe b. Âmir el-Cühenî[539]
29. Ebu Mürre et-Tâifî[540]
30. Muâz b. Enes el-Cühenî[541]
31. Abdullah ibn Ömer[542]
32. Ebu Musa el-Eş’arî[543]
33. Nevvâs b. Sem’ân[544]
(Görüldüğü üzere konu ile ilgili hadisleri rivayet eden sahabiler, toplam
(Aynî) “Umdetu’l-Kârî”de Ümmü Hânî Hadisini naklettikten sonra aynen şöyle der: “Bu konuda bir grup sahabeden hadis rivayet edilmiştir.”
Daha sonra Aynî (ö.
Şihâb el-Heytemî (ö.
“Kuşluk Namazı ile ilgili hadisler(in toplamı), nerdeyse mütevatir (derecesine ulaşmış) durumda; çünkü sahabenin ileri gelenlerinden
Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v)’in, Kuşluk Namazı kıldığını, Hâkim ve daha bir çok alim belirtmiştir.
Bundan dolayıdır ki Şeyhulislam Ebu Zür’a dedi ki: ‘Kuşluk Namazı konusunda pek çok sahih-meşhur hadisler gelmiştir. Hatta Muhammed b. Cerîr et-Taberî, bu hadislerin, mütevatir derecesine ulaştığını söylemiştir.’”
Şeyh Abdurrauf el-Münâvî (ö.
(İbn Hacer) “Fethu’l-Bârî”de derki: “Hâkim, Kuşluk Namazı konusunda gelen hadisleri, müstakil bir cüz’de toplamıştır. Bu hadislerin (mütevatir olduğunu) ispat etme de hadisi nakleden ravilerin sayısı, sahabeden
Bazı hadis hafızlarının belirttiğine göre; Kuşluk Namazı ile ilgili hadisler,
Bu sahabilerin naklettiği hadislerin -bir topluluğun mürsel olarak rivayet ettiği hadislerin, sahih olduğuna dair gelen fazlalıkları da dahil- hepsi, sahihtir.”
Celâl es-Suyûtî (ö.
(Suyûtî) “Hâvî”de ise bu (konuda gelen hadisleri) özetlemiştir.
* * *
BİR UYARI
Kuşluk Namazının sayısı ve (diğer nafile namazlara nispetle) daha faziletli oluşu hususunda gelen hadisler farklı bir şekilde gelmiştir.
Hz. Peygamber (s.a.v), çoğu kere, Kuşluk Namazını,
﴿ كَانَ يُصَلِّي صَلَاةَ الضُّحَى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ ﴾
“Hz. Peygamber (s.a.v), Kuşluk Namazını,
İmam Ahmed (ö
1. Nuaym b. Hemmâr.
Taberânî (ö.
2. Nevvâs b. Sem’ân.
﴿ قَالَ اللّهُ تَعَالَى: يَا اِبْنَ آدَمَ لاَ تَعْجِزْ عَنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ أَوَّلَ النَّهَارِ أَكْفِكَ آخِرَهُ ﴾
“Yüce Allah buyurdu ki: Ey Adem oğlu! Günün başlangıcında
Tirmizî (ö.
3. Ebu’d-Derdâ.
4. Ebu Zer.
İmam Ahmed (ö
5. Ebu Mürre et-Tâifî.
İbn Kayyim (ö.
* * *
[513] “Duha”, kuşluk demektir. Kuşluk namazı, güneşin doğması üzerinden takriben
[514] Tirmizî, Salat
[515] Müslim, Müsafirin
[516] Müslim, Müsafirin
[517] Buhârî, Teheccüd
[518] Ebu Dâvud, Edeb
[519] Müslim, Müsafirin
[520] Taberânî, el-Kebir
[521] Müsned,
[522] Taberânî, el-Kebir
[523] Ebu Dâvud, Salat
[524] Müslim, Müsafirin (
[525] Buhârî, Teheccüd
[526] Buhârî, Teheccüd
[527] Hâkim, Salatu’d-Duha
[528] Taberânî, el-Kebir; Bezzâr
[529] Tirmizî, Salat
[530] Müsned,
[531] Müsned,
[532] Taberânî, el-Evsat
[533] Taberânî, el-Evsat, es-Sağir
[534] İbn Ebi Şeybe, Musannef; Taberânî, el-Kebir
[535] Müsned,
[536] Taberânî; Bezzâr
[537] Taberânî, el-Kebir
[538] Taberânî, el-Kebir
[539] Müsned,
[540] Müsned,
[541] Ebu Dâvud, Salat
[542] Buhârî, Teheccüd
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.