﴾
“Cenab-ı Allah’ın keyfiyetsiz, temsilsiz,[121] teşbihsiz,[122] cismiyet-siz, ittisalsiz ve infisalsiz bir şekilde kendi kemaline uygun göklerin üstündeki Arş’ın üzerinde bulunması” ile ilgili hadisler
İbn Teymiyye (ö.
Yine İbn Teymiyye (ö.
“Allah’a iman ile ilgili olarak söylediklerimizin içine; gerek Allah’ın kitabında bildirdiği hususlara, gerek Resulullah (s.a.v)’den tevatüren gelen hadislere ve gerekse de Selef imamlarının; Cenab-ı Allah’ın, göklerin üstündeki Arş’ın üzerinde bulunduğu, mahlukatın üzerinde yüce bir yerde bulunduğu, yine O (kulları) nerede olurlarsa olsunlar onlarla birlikte bulunduğu ve onların ne yaptıklarından haberdar olduğuna icma ettiği hususlara iman etmek girmektedir.”
Konuyla ilgili ayetlerde ve hadislerde kast edilen husus, bu olabilir.
Yine İbn Teymiyye (ö.
“İşte Allah’ın kitabı başından souna kadar, işte Resulullah (s.a.v)’in sünneti başından sonuna kadar, işte sahabe ile tabiun’un tüm sözleri; (hep konuyla ilgili) nas’la doludur.[123]
(Bu sözlerin hepsi, baştan sona gerek) zahirleri ve gerekse nasslarla göstermektedir ki; Cenab-ı Allah, her şeyin üstünde, her şeyin üzerinde, Arş’ın üstünde, şöyle yada bu şekilde göğün üstündedir…
Daha bunlar gibi, saymakta bile güçlük çekebileceğimiz nice ayet vardır. Yine burada sayması çok zor olan nice (sahih ve hasen) hadisler vardır…
Bunların sayısını ancak Allah bilir. Zaruri ilimlerin en zarurisi olarak yakinî bir bilgi ifade eden ‘lafzî ve manevî mütevatirlerin’ başta geleni; Allah’tan aldığı dini, ümmetine bildiren Resulullah (s.a.v)’in, Cenab-ı Allah’ın Arş’ın üzerine istiva ettiğini ve göğün üzerinde olduğu inancını haber vermesidir.”
Kast edilen husus, bu da olabilir.
* * *
[121] Temsîl, her bakımdan benzerinin olduğunu söyleyerek bir şeyin mislinin olduğunu kabul etmektir.
[122] Bir şeye bazı yönleriyle benzeyen bir başka şeyin varlığını kabul etmek demektir.
[123] Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Meğazi
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.