“Oğlan çocuğunun idrarı(ın değdiği yere) su serpme ve kız çocuğunun idrarını(n değdiği yeri ise) yıkama”[279] ile ilgili hadisler
Tirmizî (ö.
Daha sonra Tirmizî derki: “Bu konuda bu hadis, şu yollardan da rivayet edilmiştir:
(Derim ki:) Yine bu hadis, şu yollardan da rivayet edilmiştir:
11. Ümmü Seleme[290]
12. Ehli Beyt’ten bir kadın[291]
13. Muhârik[292]
14. Ümmü Kürz el-Huzâî[293]
15. Ebu’l-Esved
A- Ebu’s-Semh Hadisi:
· İbn Huzeyme ile Hâkim, bu hadisin, sahih olduğunu söylemişlerdir.
· Buhârî’de derki: “Bu hadis, hasendir.”
B- Hz. Ali Hadisi:
· İbn Huzeyme, İbn Hibbân ile Hâkim, bu hadisin, sahih olduğunu söylemişlerdir.
· Hafız İbn Hacer’de derki: “Bu hadisin senedi, sahihtir. Fakat hadisin merfu’, mevkuf ve mürsel olup olmadığı hususunda görüş ayrılığı oluşmuştur. Buhârî, bu hadisin, sahih olduğu görüşünü tercih etmiştir. Dârekutnî’de, bu görüşü kabul etmiştir.
C- Lübâbe bint Hâris Hadisi:
· Hâkim, bu hadisin, sahih olduğunu söylemiştir.
· (Münâvî) “Teysîr”de derki: “Bu hadisin senedi, hasendir.”
· Tirmizî’de derki: “Bu, Hz. Peygamber (s.a.v)’in sahabilerinden bir çoğunun, Tabiûn’un ve İmam Ahmed ile İshâk gibi sonraki dönemde gelen alimlerin görüşüdür. Bunlar derler ki: ‘Oğlan çocuğunun idrarın(ın değdiği yere) su serpilir. Kız çocuğunun idrarı(nın değdiği yer ise) yıkanır.”
Bu hüküm, (çocukların,) mama yemeye başlamalarından öncedir. Mama yemeye başladıklarında, hem oğlan çocuğunun ve hem de kız çocuğunun idrarı(nın değdiği yer tamamen) yıkanır.” (Tirmizî’nin sözü burada bitmektedir.)
Cumhur, bu (konuda gelen) hadisleri şöyle cevaplamıştır: Bu hadislerde geçen “Su serpme” النَّضْحُ yada “Su dökme” اَلرَّشُّ ile kast edilen; (idrarın değdiği yeri) hafifçe yıkamadır; çünkü oğlan çocuğunun idrarı, elbiseye yapışma ve tutma bakımından kız çocuğunun idrarına oranla daha azdır. İşte bundan dolayıdır ki Resulullah (s.a.v), oğlan çocuğunun değil de, kız çocuğunun idrarının fazlaca yıkanmasını emretmiştir.
Ya da bu hadislerde geçen “Su serpme” النَّضْحُ ile kast edilen; bir yere su akıtmatır; çünkü oğlan çocuğunun idrarı, çıkış yerinin darlığından dolayı (aktığı yerde) ancak bir yerde kalır. Kız çocuğunun idrarı ise, çıkış yerinin genişliğinden dolayı (aktığı yerde) etrafa dağılır. İşte Resulullah (s.a.v), idrarın, dağınık yerde meydana gelmesi sebebiyle, kız çocuğunun idrarının, suyla yıkanmasını emretmiştir.
Yine de doğruyu en iyi bilen Allah’tır.
* * *
[279] Bu rivayet, oğlan çocuklarının idrarı ile kız çocuklarının idrarı arasında bir ayırım yapmaktadır. Bununla ilgili çeşitli açıklamalar yapılmıştır. Hanefilere göre; kız ve oğlan çocuğu, idrarlarının yıkanması hususunda eşittirler.
[280] Buhârî, Vüdu
[281] Ebu Dâvud, Taharet
[282] Buhârî, Vüdu
[283] Taberânî,
[284] Buhârî, Vüdu
(Bu, Ümmü Fadl b. Abbâs b. Abdulmuttalib’dir.)
[285] Ebu Dâvud, Taharet
[286] Taberânî, el-Evsat
[287] Müsned,
[288] Dârekutnî
[289] Taberânî, el-Kebir
[290] Ebu Dâvud, Taharet
[291] Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr,
[292] Hâkim, Müstedrek,
[293] İbn Mâce, Taharet
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.