“Boy abdesti alma esnasında erkeğin, kadınla aynı kaptan beraberce yıkanması”
1. Bu hadislerden birisi, Abdullah ibn Abbâs’dan[313] gelen şu hadistir:
﴿ اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ (اَيْ مِنْهَا). فَأَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَوَضَّأَ مِنْهُ. فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي كُنْتُ جُنُبًا. فَقَالَ: إِنَّ الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ ﴾
“Resulullah (s.a.v) bir hanımıyla bir kaptan su almak suretiyle yıkandı. Daha sonra Resulullah (s.a.v), bu kaptan abdest almayı istedi. Hanımı:
‘Ey Allah’ın Resulü! Ben, cünüb idim’ dedi. Resulullah (s.a.v)‘de:
‘Su, cünüb olmaz’ buyurdu.”
Bu hadisi, Tirmizî (ö.
Tirmizî devamla der ki: “Bu hadis, hasen-sahihtir.”
2. Yine Tirmizî, bu hadisi, Meymûne’den[314] şöyle rivayet etmiştir:
﴿ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنَ الْجَنَابَةِ ﴾
“Ben ve Hz. Peygamber (s.a.v), cünüblükten temizlenmek için aynı kaptan (beraberce) yıkanırdık”
Tirmizî derki: “Bu hadis, hasendir.”
Yine Tirmizî devamla derki: “Bu hadis, sahihtir. Bu konuda Hz. Ali,[315] Hz. Aişe,[316] Enes,[317] Ümmü Hânî,[318] Ümmü Habîbe,[319] Ümmü Seleme[320] ve Abdullah ibn Ömer’den[321] de rivayetler gelmiştir.” (Tirmizî’nin sözü burada bitmektedir.)
Zürkânî (ö.
“Sahabe ile Tabiûn’un cumhuru, bunun, kerahatsiz cazi olduğu görüşünü ileri sürmüştür. İmam Ahmed dışında bir çok ülke fıkıhçıları, bu görüş üzerinde birleşmişlerdir. İmam Ahmed ise, kadının, erkekten önce yıkanması halinde kadından artan suyla erkeğin yıkanmasını mekruh görmüştür.
Cumhur’un bu konudaki delili ise Hz. Aişe’den gelen şu sahih hadistir:
﴿ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنَ الْجَنَابَةِ ﴾
“Ben ve Resulullah (s.a.v), cünüblükten temizlenmek için aynı kaptan (beraberce) yıkanırdık”
Nitekim bu hadis, biraz önce de geçmişti. Hz. Peygamber (s.a.v), bu işlemi, Meymûne ve bir çok hanımıyla yapmıştı.
İbn Abdilberr de dedi ki: “Bu anlamda nakledilen rivayetler, müte-vatirdir.” (Zürkânî’nin sözü burada bitmektedir.)
* * *
[313] Buhârî, Gusl
[314] Müslim, Hayz
[315] İbn Mâce, Taharet
[316] Buhârî, Gusl
[317] Buhârî, Gusl
[318] Nesâî, Taharet
[319] Müsned,
[320] Müslim, Hayz
[321] İbn Mâce, Taharet
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.