﴾
“Aldatma satışının yasak olması”[29]
Suyûtî (ö.
1. Abdullah ibn Mes’ud
2. Sehl b. Sa’d
3. Abdullah ibn Abbâs
4. Abdullah ibn Amr
5. Attâb b. Esîd
6. Abdullah ibn Ömer
7. Enes
Toplam,
(Derim ki:) Tirmizî (ö.
8. Ebu Hureyre[30]
﴿ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الْغَرَرِ وَبَيْعِ الْحَصَاةِ ﴾
“Resulullah (s.a.v), ‘aldatma satışını’ ve taş atımı satışını yasaklamıştır”
Daha sonra da der ki: “Bu konuda Abdullah ibn Ömer ve Abdullah ibn Abbâs’tan da hadis rivayet edilmiştir.
Ebu Hureyre hadisi, hasen-sahihtir.”[33]
(Suyûtî) “Câmiu’s-Sağîr”de[34] ﴿ نَهَى عَنْ بَيْعِ الْحَصَاةِ وَبَيْعِ الْغَرَر ﴾ِ “Resu-lullah (s.a.v), taş atımı satışını ve ‘aldatma satışını’ yasaklamıştır” hadisini; İmam Ahmed, Müslim ve dört sünen sahibi yoluyla Ebu Hureyre’den getirmiştir.
Yine (Suyûtî) “Câmiu’s-Sağîr”de[35] ﴿ نَهَى عَنْ بَيْعِ الْمُضْطَرِّ وَبَيْعِ الْغَرَرِ وَبَيْعِ الثَّمَرَةِ قَبْلَ أَنْ تُدْركَ ﴾ “Resulullah (s.a.v) zorlama, ‘aldatma’ ve olgunlaşmamış meyve satışını yasaklamıştır” hadisini ise İmam Ahmed ve Ebu Dâvud yoluyla şu yoldan getirmiştir:
* * *
[29] Garar (=Aldatma): Satılacak malın cinsinde veya evsaf ve miktarında şüphe ve ihtimal bir durumun bulunmasıyla yapılan satıştır.
Hanefi mezhebi,
a. Satılacak malın kendisinde aldatma: Bu tip aldatma, alışveriş akdini ifsad etmekle kalmaz, aksine iptal eder.
Örnek: Ana karnındaki yavruyu, ağa takılacak balıkları satmak gibi. Yavrunun sağ-salim doğup doğmayacağı, ağa balığın takılıp takılmayacağı kesin değildir. Şüpheli ve ihtimallidir. Bu bakımdan adı geçen satışlar, batıldır.
b. Evsaf ve miktarda aldatma: Satılacak malın evsaf ve miktarı ile ilgili şüphe ve ihtimaller, alışveriş akdini ifsad eder. Örnek: Bir ineğin günde
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Ebu Dâvud, Büyu
[30] Müslim, Büyu
[31] Buhârî, Büyu
[32] Ebu Ya'lâ; İbn Hacer, Telhis,
[33] Tirmizî, Büyu
[34] Suyûtî, Câmiu's-Sağîr, H. No:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.