﴾
“Kulaklar, baş(ın meshine dahil)dir”[114]
Kulaklar için ayrıca su almaya ihtiyaç olmayıp mesh edilirler, ayrıca yıkanmazlar demektir.
Tirmizî (ö
1. Ebu Ümâme[115]
İbn Hacer (ö.
2. Abdullah ibn Zeyd[116]
3. Abdullah ibn Abbâs[117]
4. Ebu Hureyre[118]
5. Ebu Musa el-Eş’arî[119]
6. Abdullah ibn Ömer[120]
7. Enes[121]
8. Hz. Aişe” (İbn Hacer’in sözü burada bitmektedir.)
Bazıları, bunlara, şunları da ilave etmişlerdir:
9. Câbir b. Abdullah
10. Semure b. Cündub
11. Süleyman b. Musa (mürsel olarak)
Tirmizî (ö
İbn Dakîk el-Îd (ö.
Zeylaî (ö.
Bir çok hadisçi derki: “Bu hadisin, Süveyd b. Saîd yolundan geleni hariç, (diğer yollardan gelenlerin) herhangi bir illetli yönü yoktur.”
Müslim (ö.
Beyhakî (ö.
İbnü’l-Kattân (ö.
Dârekutnî (ö.
Bir çok hadisçi de derki: “Bu durum, hadisin değerini zedelememektedir; çünkü İbn Cüreyc’in, bu hadisi, birinci ve ikinci bir şekilde işitmiş olmasını engel teşkil etmemektedir.
Bununla birlikte İbn Hazm (ö.
Bu konuda daha geniş bilgi için Şeyh Abdurrauf el-Münâ
vî (ö.
Her ne kadar bu hadisi, şimdi, mütevatir hadisler içerisinde sayanlar bulunmasada, mütevatir hadisler içerisinde sayılması olasılığından ötürü, bu hadisi, burada getirdim.
Ayrıca Tahâvî (ö.
“Ebu Ca’fer dedi ki: Bu hadisler; başın önünden başlayıp kulakların arkasına doğru elleri götürmek suretiyle iki kulağı mesh etmenin hükmünü belirtmektedir. Bununla ilgili rivayetler, tevatürdür. Bunun aksini gösteren rivayetler ise tevatür değildir.”
* * *
[114] Hadis, kulakların başın hükmüne tabi olduğunu, bu nedenle de kulaklar için ayrıca su almaya gerek olmayıp meshedildiğini göstermektedir.
[115] Tirmizî, Taharet
[116] İbn Mâce, Taharet
[117] Dârekutnî; İbnü’l-Kattân
[118] İbn Mâce, Taharet
[119] Taberânî, el-Evsat
[120] Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr,
[121] Taberânî, el-Evsat, es-Sağir
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.