﴾
“Kim içki içerse, onu kamçılayın. İkinci defa (içki içmeye) dönerse, onu yine kamçılayın. Üşüncü defa (içki içmeye) dönerse, onu yine kamçılayın. Dördüncü defa (içki içmeye) dönerse, onu öldürün”[51]
Tirmizî (ö.
1. Muâviye[52]
Daha sonra Tirmizî der ki: “Bu konuda şu yollardan da hadis gelmiştir:
2. Ebu Hureyre
3. Şerîd
4. Şurahbil b. Evs
5. Ebu Ramedâ’
6. Cerîr
7. Abdullah ibn Amr
Hafız İbnHacer (ö.
“Yine bu hadisi rivayet edenler içerisinde şunlarda vardır:
1. Ebu Saîd el-Hudrî
2. Abdullah ibn Ömer
3. Sahabeden bir topluluk
4. Guzayf
5. Câbir
6. İsmi bilinmeyen bir sahabe
7. Kabîsa b. Züeyb (mürsel olarak)”
* * *
Bir grup alim, bu hadisin mensuh olduğunu söylemiştir. İcma da, bunun aksine, bugün bunu göstermektedir.
Tirmizî (ö.
“İki hadis hariç bu kitapta yer alan hadislerin hepsiyle, ilim adamları ve bazı alimler amel etmişlerdir. Bu iki hadis ise;
a. Hazar (=yerleşik hayat) da iki namazın arasını cem (=birleştirme) hadisi,
b. İçki içenin dördüncü defada döldürülmesi hadisi.”
Nevevî (ö.
İbn Hazm (ö.
Bu eleştiriye, bu hadisin; Abdullah ibn Ömer’den sabit olmadığı veya Abdullah ibn Ömer’in, buna muhalefet eden nadir kimselerden birisi olduğu, bu nedenle de Abdullah ibn Ömer’in bu rivayetinin icma’ya zarar verebilecek bir nitelikte olmadığı yada icma’nın, Abdullah ibn Ömer’in bu rivayetinden sonra oluştuğu şeklinde cevap verilmiştir. Çünkü icma’nın, Abdullah ibn Ömer rivayetinden sonra nakledilme olasılığı vardır.
Bu konuda daha geniş bilgi için Hafız İbn Hacer (ö.
* * *
[51] İslam Hukuku’ndaki had cezaları şu şekildedir:
Had cezaları; dinin gerçekleştirmeye, korumaya çalıştığı temel hedeflere saldırı mahiyetindeki suçların cezasıdır.
İçkinin haram oluşu; Kitap, Sünnet ve sahabe-i kiramın icma-ı ile sabittir.
Hanefilere göre; içki içmenin ve sarhoşluğun cezası; hür için
Naklettiğimiz hadise göre; dördüncü kere içki içen kimsenin öldürülmesi gerekmektedir. Fakat bu emir, içki yasağının konduğu ilk sıralarda geçerliydi. Sonradan bu hüküm, kaldırılmıştır. Çünkü bir kimse, içki yüzünden öldürülmez. Dördüncü değil onuncu kere içmiş olsa bile fark etmez. Bu, Cumhurun görüşüdür.
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Ebu Dâvud, Hudud
[52] Tirmizî, Hudud
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.