Resulullah'ın hadislerini mi arıyorsunuz ?
Türkiye'nin En Geniş Kapsamlı Hadis Sitesi
HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
"أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ"

Mütevâtir Hadisler-84

“Deve ağıllarında namaz kılmanın yasak olması ve koyun ağıllarında ise namaz kılmanın mübah (serbest) olması” ile ilgili hadisler

 84﴿ اَلنَّهْي عَنِ الصَّلاَةِ فِي مَعَاطِنِ الْإِبِلِ وَإِبَاحَتها فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ 

“Deve ağıllarında namaz kılmanın yasak olması ve koyun ağıllarında ise namaz kılmanın mübah (serbest) olması”[456] ile ilgili hadisler

İbn Abdilberr (ö. 463/1071“İstizkâr” adlı eserinin ‘Bâbu’l- ameli fi Câmii’s-Salât’ bahsinde konu ile ilgili Abdullah ibn Amr ibnu'l-Âs Hadisi ile ilgili yerde şöyle der:

﴿ أَنَّهُ سَأَلَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ أَأُصَلِّي فِي عَطَنِ الْإِبِلِ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ لَا وَلَكِنْ صَلِّ فِي مُرَاحِ الْغَنَمِ ﴾

“(Birisi,) Abdullah ibn Amr ibnu’l-Âs’a: ‘Deve ağıllarında namaz kılabilir miyiz?’ diye sordu. O da: ‘Hayır, (kılmayın.) Fakat koyun ağıllarında kılabilirsiniz’ diye cevap verdi.”

(İbn Abdilberr,) bu hadisi, Yûnus b. Bükeyr’den, o da Hişâm b. Urve’den, o da babasından, o da:

1. Abdullah ibn Amr’dan,[457] o da Hz. Peygamber (s.a.v)’den rivayet ettiğini anlattıktan sonra aynen şöyle der:

“Bu anlatım, bir çok şekillerde Hz. Peygamber (s.a.v)’den hadis gelmiştir:

2.    Ebu Hureyre[458]

3.      Berâ’ b. Âzib[459]

4.      Câbir b. Semure[460]

5.      Abdullah b. Muğaffel[461]

Bu hadislerin hepsi, senedleriyle birlikte hasendir. Bu hadislerin çoğu, mütevatirdir. Bunlar içerisinde en güzel olanı ise, Berâ’ Hadisi ile Abdullah b. Muğaffel Hadisidir. Bu hadisi ise, Hasen (el-Basrî) yolundan 25 kadar kimse rivayet etmiştir.” (İbn Abdilberr'in sözü burada bitmektedir.)

İbn Mâce (ö. 273/886) ise bu hadisi, şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

6.   Sebre b. Ma’bed[462]

﴿ لَا يُصَلَّى فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ وَيُصَلَّى فِي مُرَاحِ الْغَنَمِ ﴾

“Deve ağıllarında namaz kılınmaz. Fakat koyun ağıllarında namaz kılınır”

Taberânî (ö. 360/970) ise bu hadisi, “Mu’cemu’l-Kebîr“ adlı eserinde şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

7.  Useyd b. Hudayr[463]

﴿ صَلُّوا فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ وَلَا تَتَوَضَّئُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَلَا تُصَلُّوا فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ وَتَوَضَّئُوا مِنْ أَلْبَانِهَا ﴾

“Koyun ağıllarında namaz kılabilirsiniz. Fakat koyun sütünden abdest almayınız. Deve ağıllarında namaz kılmayınız. Fakat devenin sütünden abdest alabilirsiniz.”

Yine Taberânî (ö. 360/970), bu hadisi, “Mu’cemu’l-Kebîr“ adlı eserinde şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

8.  Ukbe b. Âmir[464]

﴿ صَلُّوا فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ وَلَا تُصَلُّوا فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ أَوْ فِي مَبَارِكِ الْإِبِلِ ﴾               

“Koyun ağıllarında namaz kılabilirsiniz.  Fakat deve ağıllarında yada deve ahırlarında namaz kılmayınız.”

Yine Taberânî (ö. 360/970), bu hadisi, “Mu’cemu’l-Kebîr“ adlı eserinde şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

9.  Abdullah ibn Ömer[465]

﴿ لَاتُصَلّوا  فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ وَصلَُّوا فِي مُرَاحِ الْغَنَمِ ﴾

“Deve ağıllarında namaz kılmayınız. Fakat koyun ağıllarında namaz kılabilirsiniz.”

Abdurrezzâk (ö. 211/827) ise bu hadisi, Ma’mer yoluyla şundan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

10. - 11.  Hasen (el-Basrî) ile Katâde (mürsel olarak)[466]

﴿ يُصَلَّى فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ وَلاَ يُصَلَّى فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ ﴾

“Koyun ağıllarında namaz kılınır. Fakat deve ağıllarında namaz kılınmaz”

Yine İbn Mâce (ö. 273/886) ise bu hadisi, şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

12.  Hz. Ömer[467]

﴿ سَبْعُ مَوَاطِنَ لَا تَجُوزُ فِيهَا الصَّلَاةُ: ..... وَعَطَنُ الْإِبِلِ ﴾

“Yedi yerde namaz kılmak caiz değildir:” (Bunların içerisinde ‘deve ağılları’ ifadesi de kullanılmıştır.)

Yine Taberânî (ö. 360/970), bu hadisi, “Mu’cemu’l-Kebîr“ adlı eserinde şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

13. Suleyk el-Gatafânî[468]

﴿ تَوَضَّئُوا مِنْ لُحُومِ الْإِبِلِ وَلاَتُصَلَّى فِي مَبَارِكِ الْإِبِلِ ﴾

“Deve etlerinden abdest alabilirsiniz. Fakat deve ahırlarında namaz kılmayınız”

Ebu Ya’lâ (ö. 276/889) ise  bu hadisi, “Müsned” adlı eserinde şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

14.  Talha b. Ubeydullah[469]

﴿ كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ مِنْ أَلْبَانِ الْإِبِلِ وَلُحُومُهَا وَلاَ يُصَلَّى فِي أَعْطَانِهَا ﴾    

“Resulullah (s.a.v) deve sütü ile etinden abdest alıyordu. Fakat deve ağılların da namaz kılmıyordu”

İmam Ahmed (ö. 241/855) ise, bu hadisi, “Müsned” adlı eserinde şu yoldan (şu lafızla) rivayet etmiştir:

15.  Abdullah ibn Amr

﴿ كانَ يُصَلَّى فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ ولا يُصَلَّى فِي مَرَابِضِ الْإِبِلِ وَالْبَقَرِ ﴾                

“Resulullah (s.a.v) koyun ağıllarında namaz kılıyordu. Fakat deve ile sığır ağıllarında namaz kılmıyordu”

Sehâvî (ö. 902/1496)’nin “Fethu’l-muğîs” adlı eserinde geçtiği üzere; İbn Hazm (ö. 456/1063), ‘deve ağıllarında namaz kılmanın yasak’ olduğu ile ilgili hadisi, mütevatir hadislerden saymıştır.

Yine Sehâvî’nin dışında bir çok alim, İbn Hazm’dan naklen derki: “Deve ağıllarında namaz kılmama ile ilgili hadisler, ‘kurala uygun Mütevatir’ (et-Tevâturu’l- Usûlî)dir.”

Yalnız Zeynü’l-Irâkî (ö. 805/1402)’de konu ile ilgili olarak derki: “Bu hadis, kurala uygun bir yolla gelmemiştir. Aksine meşhur ve müstefiz (bir yolla gelmiş)tir.”

Sadru’l-Münâvî (ö. 1031/1622“Feyzu’l-Kadîr” adlı eserinde bu hadisin mütevatir olduğunu, nakletmiştir.

İbn Hazm’ın, bunu doğruladığını (daha önce) belirtmiştik.

* * *

[456]    Müminler için yeryüzü baştan sona mescid kılınmıştır. Dilediği yerde Rabbine ibadet yapabilir. Bununla birlikte Resulullah (s.a.v), haiz olduğu bazı mahzurlar sebebiyle bir kısım yerlerde ibadet yapmayı yasaklamıştır. Bunlar ise; 1. Mezbele: Çöplerin, pisliklerin atıldığı yerler, 2. Meczere: Sığır, deve, koyun gibi hayvanların kesildiği yerler, 3. Makbere: İnsan cenazelerinin gömüldüğü yerler, 4. İnsanların gelip geçtiği yerler, 5. Hamamlar, 6. Mescid-i Haram’ın damı, 7. Deve ağılları

        Namazın deve ağıllarında kılınmaması ve koyun ağıllarında ise kılınması ile ilgili hadisler hususunda çeşitli açıklamalar yapılmıştır. Bu görüşler içerisinde en doğru olanı, bu hükmün, taabbudi olmasıdır.

        Koyun ağıllarında namaz kılmayı emreden hadisler, vücuba değilde cevaz ve ruhsatı ifade etmektedir. Hatta Resulullah (s.a.v), Medine’de Mescid-i Nebevi’yi yaptırdıktan sonra bu ruhsatı da kaldırmıştır. B.k.z: Buhârî, Salat 49 

[457]    Muvatta, Sefer 79; Taberânî, el-Kebir

[458]    Tirmizî, Salat 257 (346); İbn Mâce, Mesacid 12 (768); Müsned, 2/451447491508; Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr, 1/384; İbn Huzeyme, Sahih, 2/8; Bezzâr

[459]    Ebu Dâvud, Taharet 72 (184), Salat 25 (493); Tirmizî, Taharet 60 (81); Müsned, 4/288303; İbn Huzeyme, Sahih, 1/21; İbn Hibbân, Sahih, 3/410

[460]    Müslim, Hayz 97 (360); Müsned, 5/97102105106108; Tahâvî, a.g.e., 1/384; İbn Hibbân, Sahih, 3/409

[461]    Nesâî, Mesacid 41; İbn Mâce, Mesacid 12 (769); Müsned, 4/85865/5455; Taberânî, el-Kebir

[462]    İbn Mâce, Mesacid 12 (770);

[463]    Taberânî, el-Kebir, 1/206, el-Evsat

[464]    Müsned, 4/150; Taberânî, el-Kebir, 17/340, el-Evsat, 8/95

[465]    Ebu Dâvud, Salat 25; İbn Mâce, Taharet (490); Muvatta, Salat 9; Taberânî, el-Kebir

[466]    Abdurrezzak, Musannef, 1/407 (1595)

[467]    İbn Mâce, Mesacid 4 (747)

[468]    Taberânî, el-Kebir, 7/164

[469]    Müsned, 1/163-164


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

[blogger]

SELMAN SEVEN

{facebook#https://facebook.com/} {twitter#https://twitter.com/}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget