Mütevâtir Hadisler-124
﴾
“Resulullah (s.a.v), oruçlu olduğu halde bile (hanımlarını) öperdi”[13]
Bu hadis, şu yollardan gelmiştir:
1. Abdullah ibn Abbâs
2. Ümmü Seleme
3. Hafsa
4. Hz. Aişe
Tahâvî (ö.
Daha sonra Tahâvî, bu hadislerden bir çoğunu –özellikle de Hz. Aişe’den[14] gelen hadisi- senedleriyle birlikte nakletmiştir.
Daha sonra da der ki: “Resulullah (s.a.v), oruçlu olduğu halde bile (hanımlarını) öptüğü şeklinde O’ndan gelen rivayetler, mütevatirdir. Bu da göstermektedir ki; öpme, oruçluya iftar ettirici (orucu bozdurucu nitelikte) değildir.”[15]
* * *
[13] Öpmenin orucu bozup bozmayacağı meselesi, alimler arasında tartışma konusu olmuştur. Bu konuyu rivayet eden alimler, Hz. Peygamber (s.a.v)’in oruçlu iken hanımlarını öptüğünü belirtmişlerdir. Yalnız Hz. Aişe’den gelen bir rivayette; Resulullah (s.a.v)’in, nefsine, herkesten daha fazla hakim olduğunu belirterek oruçlu iken öpmenin riskine dikkat çekmektedir. Alimler, rivayetlerdeki ihtiyati kayıtları da dikkate alarak meseleyi yumuşak bir üslupla hükme bağlamaya çalışmışlardır.
Yine alimler, meninin gelmesine sebep olmadıkça orucu bozmayacağı hususunda ihtilaf etmezler. Bu konuda Resulullah (s.a.v)’e, öpmenin orucu bozup bozmayacağı sorulduğunda; “Abdest sırasında ağzını yıkaman orucu bozar mı?” (Ebu Dâvud, Savm
Ebu Hanife’ye göre ise; oruçlu iken öpme genç insana mekruh olup yaşlıya caizdir.
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Müslim, Siyam
[14] Buhârî, Savm
[15] Tahâvî, a.g,e,