Mütevâtir Hadisler-140
“Hz Peygamber (s.a.v)’in ihramsız iken Meymûne ile evlenmesi”[14] ile ilgili hadisler
Zürkânî (ö.
“İbn Abdilberr dedi ki: ‘Hz. Peygamber (s.a.v)’in ihramlı iken Meymûne ile evlenmesi ile ilgili rivayet, şu yollardan mütevatir olarak gelmiştir:
1. Meymûne (nin kendisi)
2. Ebu Râfi’
3. Süleymân b. Yesâr
4. Yezîd el-Esamm. (Bu, Meymûne’nin kız kardeşinin oğludur. Sahabeden biri olduğunu bilmiyorum.)
Rivayet edildiğine göre; Resulullah (s.a.v)’in Meymûne ile evlenmesi, Abdullah ibn Abbâs rivayeti[15] ile yine Yezîd el-Esamm’ın bizzat kendisinin rivayetine çelişik olarak nakledilen rivayet hariç,[16] ihramlı ikendir. Bir topluluğun naklettiği rivayete dayanma, (insanı) daha ümitli yapmaktadır. Çünkü bir kimsenin yanılgıya düşme olasılığı daha kolaydır.”
a. Meymûne Hadisi.[17]
Bu hadis; Müslim ile bir çok hadis kitabında geçmektedir.
b. Ebu Râfi’ Hadisi.[18]
Bu hadis; İmam Ahmed, Tirmizî, Nesâî, İbn Huzeyme ile İbn Hibbân’da geçmektedir.
c. Süleymân b. Yesâr Hadisi.[19]
Bu hadis; İmam Mâlik’in “Muvatta” adlı kitabı ile İmam Şâfiî’nin kitabında geçmektedir.
d. Yezîd el-Esamm Hadisi.[20]
Bu hadis; Yûnus b. Bükeyr’in “Ziyâdâtu’l-Meğâzi” adlı kitabı ile bir çok kitapta geçmektedir.
Yine bu hadis, şu yoldan da gelmiştir:
Bu hadisi de, İbn Sa’d (ö.
Yine de doğruyu en iyi bilen Cenab-ı Allah’tır.
* * *
[14] Resulullah (s.a.v)’in evlendiği son eşi, Meymûne’dir. Resulullah (s.a.v), Umretu’l-Kaza’yı yaptıktan sonra Mekke’de yaptığı evlenmedir. Fakat kesin olarak ne zaman evlendiği hususunda görüş ayrılığı vardır.
Meymûne’nin asıl adı, Berre idi. Resulullah (s.a.v), onunla evlendikten sonra onun ismini “Meymûne” diye değiştirdi.
Resulullah (s.a.v)’in, Meymûne ile ihramlı mı, yoksa ihramsız mı olarak evlendiği hususunda görüş ayrılığı vardır.
Resulullah (s.a.v)’in, ihramlıyken Meymûne’yle evlendiğine dair rivayet, Abdullah ibn Abbâs’a dayanmaktadır.
Hanefiler, ihramlının nikah akdi yapmasının caiz olduğunu belirtmişlerdir. Hanefiler, bu konuda ihramlının nikah akdini değil de cinsel ilişkiyi söz konusu etmişlerdir.
Bazı alimler de, bu ihtilafı çözüme şöyle ulaştırmaktadır: Resulullah (s.a.v), hicir
[15] Buhârî, Nikah
[16] Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr,
[17] Müslim, Nikah
[18] Nesâî, Menasik
[19] Muvatta, Hacc
[20] Müslim, Nikah