Mütevâtir Hadisler-201
“Lâ havle velâ kuvvete illâ billâh’ (=Güç ve kuvvet, ancak Allah’ındır) sözü, Cennet hazinelerinden bir hazinedir”[2]
Suyûtî (ö.
1. Ebu Musa el-Eş’arî
2. Ebu Zerr
3. Ebu Hureyre
4. Zeyd b. Sâbit
5. Muâz b. Cebel
6. Ebu Eyyûb el-Ensârî
7. Kays b. Sa’d b. Ubâde
8. Hâzim b. Harmele el-Gıfârî
9. Zeyd b. İshâk el-Ensârî
10. Muâviye b. Hayde
11. Fudâle b. Ubeyd
12. Ebu’d-Derdâ’
13. Enes
14. Hz. Ebu Bekr
Toplam,
(Derim ki:) Bu hadis, şu yoldan da gelmiştir:
Bu hadisi ise, İmam Ahmed (ö.
Kevrânî ise “Risâle” adlı kitabının ‘Kesb Meselesi’ ile ilgili bahiste Suyûtî’den naklen, bu hadisin, mütevatir olduğunu söylemiştir.
Ebu Sâlim el-Ayyâş’de “Rihle” adlı kitabında bu hadisleri nakletmiştir.
Bu konuda daha geniş bilgi için (Suyûtî’nin) “Dürrü’l-Mensûr” adlı tefsir kitabında ﴿ وَلَوْلاَ إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللّهِ ﴾ “Bağına girdiğinde: ‘Mâşallah! Kuvvet, yalnız Allah’ındır’ deseydin ya!” (Kehf:
* * *
[1] “Dua” kelimesi, sözlükte; çağırmak, davet etmek, rağbet etmek, yardım istemek gibi anlamlara gelir. Çoğulu, “Da’vât”tır.
“Zikir” ise; anmak, hatırlamak gibi anlamlara gelmektedir.
Dua; bir ibadet, kulluğun özü, Rabbe dönüş ve yönelişin adıdır. Kulluktan bahsedilen bir yerde, duadan bahsetmemek mümkün değildir.
Dua, kulun düşüncesinin Rabbe takdim edilmesi şeklidir. Kul, erişemeyeceği ve gücüyle elde edemeyeceği her şeyini, mutlak iktidar sahibi olan ALLAH’tan ister.
Günümüzde sadece beş vakit namazın veya belli bir kısım ibadetin sonuna sıkıştırılarak küçültülen dua, gerçekte, hayatın ve hayat ötesinin en büyük lazımıdır.
Dua; rıza-i ilahinin şifresi, cennet yurdunun da anahtarı, kalplerin şifası, ruhların gıdası, kulun Rabbine karşı şükran ve vefasıdır.
[2] “Havl” kelimesi; hareket ve çare anlamına gelmektedir. Bu kelimenin başka türevleri de vardır. Hepsinde güç isteyen bir hareket ve bir yer değiştirme görülmektedir. Şu halde bu cümle; “şu veya bu şey”, “şu yada bu iş” demeksizin hareket, güç, kuvvet gerektiren, her halimizde, her işimizde, yaptığımız her iyilikte, işlediğimiz her amelde muhtaç olduğumuz güç ve kuvvetin Allah’tan geldiğini ifade etmektedir.
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Da’vât
[3] Müsned: