Mütevâtir Hadisler-164
“Evcil eşek (etlerinin) yenmesinin haram kılınması”[6] ile ilgili hadisler
(İbn Hacer) “Fethu’l-Bârî”de ‘Kitâbu’s-Sayd ve’z-Zebâih” (=Av ve Hayvan Kesme Bölümü’n)ün ‘Bâbu luhûmi’l-humuri’l-ehliyye’ (=Evcil eşek etleri bab’ın)da, Tahâvî (ö.
Tahâvî (ö.
Tahâvî daha sonra (bu hadisleri) senedleriyle birlikte şu yollardan nakletmiştir:
1. Hz. Ali
2. Abdullah ibn Abbâs
3. Abdullah ibn Ömer
4. Ebu Selit el-Bedrî
5. Câbir b. Abdullah
6. Berâ’ b. Âzib
7. Abdullah ibn Ebi Evfâ
8. Hakem b. Amr el-Gıfârî
9. Ebu Hüreyre
10. Enes b. Mâlik
11. Ebu Sa’lebe el-Huşenî
12. Seleme ibnü’l-Ekva’
Toplam,
Daha sonra da der ki: “Evcil eşek etlerinin yenmesinin yasak olması ile ilgili Resulullah (s.a.v)’den gelen rivayetler, mütevatirdir. Dolayısıyla bizce uygun olanı; evcil eşek etlerinin yenmesinin mubah olduğunu gösteren Gâlib ibnü’l-Ebcer[8] hadisini, bu rivayetlere uygun düştüğü ve bu rivayetlere ters düşmediği şeklinde yorumlamamız gerekmektedir.”[9]
Hafız İbn Hacer (ö.
(Derim ki:) Bu konuda Ebu Ümâme el-Bâhilî’den de hadis gelmiştir. Bu hadisi, İbn Ebi Şeybe (ö. ö.
Yine bu hadis, Mekhûl’den de mürsel olarak gelmiştir. Bu hadisi de, Abdurrezzâk (ö.
Bu konuda daha geniş bilgi için (Suyûtî’nin) “Dürrü’l-Mensûr” adlı tefsir kitabında, yüce Allah’ın; ﴿ قُلْ: لَا أَجِدُ فِِيمَا أُوحِيَ إِلَيَّ...﴾ “De ki: Bana (Kur’an’dan) vahyolunanda ..... bir şey bulamıyorum” (En’âm:
* * *
[6] Bu hadis, evcil eşek etlerini yemenin haram olduğunu göstermektedir. Haram olmadığını söyleyenler varsa da; sahabe, tabiun ve onlardan sonra gelen alimler, bu konuda sahih ve sarih hadisleri delil getirmek suretiyle evcil eşek etini yemenin haram olduğunu söylemişlerdir.
Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Zebaih
[7] Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr,