Resulullah'ın hadislerini mi arıyorsunuz ?
Türkiye'nin En Geniş Kapsamlı Hadis Sitesi
HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
"أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ"

Latest Post

 30﴿ وَيْلٌ لِلْأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ 

“Ökçelerin, ateşte vay haline!”[122]

Suyûtî (ö. 911/1505“el-Ezhâr”da bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

1.     Abdullah ibn Amr[123]

2.     Ebu Hureyre[124]

3.     Hz. Aişe[125]

4.     Câbir b. Abdullah[126]

5.     Abdullah b. Hâris b. Cüz’ ez-Zebîdî[127]

6.     Muaykib[128]

7.     Ebu Ümâme el-Bâhilî[129]

8.     Ebu Ümâme’nin kardeşi[130]

9.     Ebu Zerr[131]

Toplam, 9 kişi.

(Derim ki:) Yine bu hadis, şu yollardan da gelmiştir:

10.     Hâlid b. Velîd[132]

11.     Amr ibnu'l-Âs[133]

12.     Yezîd b. Ebi Süfyân[134]

13.     Şurahbil b. Hasene[135]

Şeyh Abdurrauf el-Münâvî (ö. 1031/1622“Şerhu Câmii’s-Sağîr”de ve (Muhibbullah ibn Abdişşekür’de) “Müsellemetu’s-Sübût fi’l-Usûl” adlı kita­bın şarihi, bu hadisin, mütevatir olduğunu söylemiştir.

Devamla derki: Bu hadisi, adaletli oldukları kesin bilinen 12 sahabi riva­yet etmiştir. Bunların çoğu, Rıdvan Bey’atına katılan sahabilerdir.”

İbn Abdilberr (ö. 463/1071)’de derki: “Bu hadis, bir grup sahabeden gelmiştir. Bu hadislerin sened yönünden en sıhhatli olanı, 3 tanedir. Bunlar, 1. Ebu Hureyre,[136] 2. Abdullah ibn Amr,[137] 3. Abdullah b. Hâris b. Cüz’ ez-Zebîdî.[138]

Ayrıca Hz. Aişe’den gelen bir hadis daha vardır. Fakat bu hadis, Medine (‘ye doğru yola çıkmışken) söylenmiş olup hasendir.”

İbn Abdilberr’in sözünde geçen ilk hadis, Buhârî ile Müslim’in Sa­hîh’lerinde geçmektedir. Üçüncü hadis ise; İmam Ahmed, Dârekutnî, Taberânî ile Hâkim’in yanında şu lafızla gelmiştir:

﴿ وَيْلٌ لِلْأَعْقَابِ وَبُطُونِ الْأَقْدَامِ مِنَ النَّارِ ﴾

“Ökçelerin ve ayak çukurlarının, ateşteki vay haline!”

(Münâvî’nin) “Teysîr” adlı eserinde de geçtiği üzere, bu hadisin senedi, sahihtir.

Dördüncüsü ise, Hz. Aişe Hadisi[139] olup bu da, Muvatta ile Müslim’de geçmektedir.

* * *

[122] Hadis, abdest alırken abdest organlarının dikkatlice yıkanması, kuru ve su değmemiş bir nokta bırakılmaması gerektiğini ifade etmektedir. Bu hususta bütün abdest organları, buna dahildir.

     Yalnız abdest organlarının yıkanması sırasında en fazla ihmale uğraması muhtemel olan organ, ayak ökçeleridir. Çünkü abdest organları yıkanırken buranın yıkanması hususunda yeterli titizlik gösterilmeyebilir. İşte hadis, bu hadis bu hususa dikkat çekmektedir. 

[123] Buhârî, İlim 330, Vüdu 2729; Müslim, Taharet 26 (241); Ebu Dâvud, Taharet 46 (97); Nesâî, Taharet  89; Muvatta, Taharet 5

[124] Buhârî, Vüdu 30; Müslim, Taharet 28 (242); Tirmizî, Taharet 28 (242); Nesâî, Taharet 89; İbn Mâce, Taharet 55 (453)

[125] Müslim, Taharet 25 (240); İbn Mâce, Taharet 55 (451); Muvatta, Taharet 1

[126] İbn Mâce, Taharet 55 (454); İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1/19

[127] Müsned, 4/191; Hâkim, Müstedrek, 1/162; Taberânî, el-Kebir

[128] Müsned, 3/426; Taberânî, el-Kebir

[129] Taberânî, el-Kebir; İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1/19

[130] Taberânî, el-Kebir; İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1/19

[131] Abdurrezzak, Musannef

[132] İbn Mâce, Taharet 55 (455)

[133] İbn Mâce, Taharet 55 (455)

[134] İbn Mâce, Taharet 55 (455)

[135] İbn Mâce, Taharet 55 (455)

[136] Buhârî, Vüdû’ 30; Müslim, Tahâret 28 (242) Tirmizî, Tahâret 31 (41); Nesâî, Tahâret 89; İbn Mâce, Tahâret 55 (453)

[137] Buhârî, Vüdû’ 2729, İlm 330; Müslim, Tahâret 26 (241); Ebu Dâvud, Tahâret 46 (97); Nesâî, Tahâret 89; Muvatta’, Tahâret 5

[138] Hâkim, Müstedrek, 1/162; İmam Ahmed, Müsned, 4/191; Taberânî, el-Kebîr

[139] Müslim, Tahâret 25 (240); Muvatta’, Tahâret 1; İbn Mâce, Tahâret 55 (451)


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

 29﴿ اَلْأُذُنَانِ مِنَ الرَّأْسِ 

“Kulaklar, baş(ın meshine dahil)dir”[114]

Kulaklar için ayrıca su almaya ihtiyaç olmayıp mesh edilirler, ayrıca yı­kanmazlar demektir.

Tirmizî (ö.279/892), bu hadisi şu yoldan getirmiştir:

1.      Ebu Ümâme[115]

İbn Hacer (ö. 852/1447“Tahrîcu Ehâdisi’l-Hidâye”de derki: “Bu ko­nuda bu hadis,şu yollardan da gelmiştir:

2.     Abdullah ibn Zeyd[116]

3.     Abdullah ibn Abbâs[117]

4.     Ebu Hureyre[118]

5.     Ebu Musa el-Eş’arî[119]

6.     Abdullah ibn Ömer[120]

7.     Enes[121]

8.     Hz. Aişe” (İbn Hacer’in sözü burada bitmektedir.)

Bazıları, bunlara, şunları da ilave etmişlerdir:

9.     Câbir b. Abdullah

10.     Semure b. Cündub

11.     Süleyman b. Musa (mürsel olarak)

Tirmizî (ö.279/892), “Ebu Ümâme Hadisi” hakkında derki: “Bu hadisin senedi,  o kadar sağlam değildir.”

İbn Dakîk el-Îd (ö. 702/1302“İmâm”da derki: “Bize göre, bu hadis, hasendie.”

Zeylaî (ö. 762/1360)’de “Tahrîcu Ehâdisi’l-Hidâye”de Abdullah ibn Zeyd Hadisi hakkında derki: “Bu hadis, (senedi) muttasıl olma ve ravileri sika olma bakımından bu konuda senedi en ideal olanıdır.”

Bir çok hadisçi derki: “Bu hadisin, Süveyd b. Saîd yolundan geleni ha­riç, (diğer yollardan gelenlerin) herhangi bir illetli yönü yoktur.”

Müslim (ö. 261/875) ise Süveyd b. Saîd yolundan hadis rivayet etmiştir.

Beyhakî (ö. 458/1066)’nin bu konudaki sözü ise şöyledir: “Bu konudaki, tartışma birbirine karışmıştır.”

İbnü’l-Kattân (ö. 189/813), Abdullah ibn Abbâs Hadisi hakkında derki: “Bu hadisin senedi, sahihtir. Ravileri de, sikadır.”

Dârekutnî (ö. 385/995) isebu hadisin, karışıklık sebebiyle illetli olduğunu söylemiştir; çünkü İbn Cüreyc, bu hadisi, dönüp dolaştırıp bir defasında Atâ’ yoluyla Abdullah ibn Abbâs’tan ve diğer bir defasında ise Süleyman b. Musa yoluyla Hz. Peygamber (s.a.v)’den mürsel olarak rivayet etmiştir.

Bir çok hadisçi de derki: “Bu durum, hadisin değerini zedelememekte­dir; çünkü İbn Cüreyc’in, bu hadisi, birinci ve ikinci bir şekilde işitmiş olma­sını engel teşkil etmemektedir.

Bununla birlikte İbn Hazm (ö. 456/1063)’ın, “Bu hadisin bütün senedleri, zayıftır” sözü; Abdülhakk’ın, “Bu hadisin senedlerinden hiç birisi sahih değildir” sözü ile Beyhakî (ö. 458/1066)’nin “Hilâfiyât” adlı eserinde, “Bu hadis, bir çok senedlerle  rivayet edilmiş olup bunların senedleri, illetli­dir” sözü, (az önce bu hadis ile ilgili yukarıda geçen görüşleri) reddetmekte­dir.

Bu konuda daha geniş bilgi için Şeyh Abdurrauf el-Münâ
vî (ö. 
1031/1622)’nin “Feyzu’l-Kadîr” ile Kemâl ibnü’l-Hümâm (ö. 861/1457)’ın “Fethü’l-Kadîr” adlı eserine bakabilirsiniz.

Her ne kadar bu hadisi, şimdi, mütevatir hadisler içerisinde sayanlar bulunmasada, mütevatir hadisler içerisinde sayılması olasılığından ötürü, bu hadisi, burada getirdim.

Ayrıca Tahâvî (ö. 321/933)’nin, “Şerhu Meâni’l-Âsâr” adlı eserinde, bu konu ile ilgili  ﴿ أَنَّ الْأُذُنَيْنِ مِنَ الرَّأْسِ يَمْسَحُ مُقَدَّمَهُمَا وَمُؤَخَّرَهُمَا مَعَ الرَّأْسِ ﴾ “Kulak­lar, baştandır. (Çünkü Peygamber,) başın önünden başlayıp gerisine doğru ellerini götürüp iki kulağını da mesh ediyor” hadisi ile bunun, Hz. Pey­gamber (s.a.v)’in eyleminden olduğunu gösteren hadisleri naklettikten sonra şöyle söylediğini gördüm:

“Ebu Ca’fer dedi ki: Bu hadisler; başın önünden başlayıp kulakların ar­kasına doğru elleri götürmek suretiyle iki kulağı mesh etmenin hükmünü be­lirtmektedir. Bununla ilgili rivayetler, tevatürdür. Bunun aksini gösteren riva­yetler ise tevatür değildir.”

* * *

[114] Hadis, kulakların başın hükmüne tabi olduğunu, bu nedenle de kulaklar için ayrıca su almaya gerek olmayıp meshedildiğini göstermektedir.

[115] Tirmizî, Taharet 29 (37); Ebu Dâvud, Taharet 50 (134); İbn Mâce, Taharet 53 (444); Müsned, 5/268

[116] İbn Mâce, Taharet 53 (443)

[117] Dârekutnî; İbnü’l-Kattân

[118] İbn Mâce, Taharet 53 (445)

[119] Taberânî, el-Evsat

[120] Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr, 1/34

[121] Taberânî, el-Evsat, es-Sağir


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

SELMAN SEVEN

{facebook#https://facebook.com/} {twitter#https://twitter.com/}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget