Resulullah'ın hadislerini mi arıyorsunuz ?
Türkiye'nin En Geniş Kapsamlı Hadis Sitesi
HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
"أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ"

Latest Post

38﴿ اَلْمَاءُ مِنَ الْمَاءِ 

“Su (=boy abdesti), su (=meninin gelmesin)den dolayı gerekir”

Bir rivayette ise, bu hadisin başında  إِنَّمَا  “Ancak” fazlalığı vardır.[294]

Suyûtî (ö. 911/1505“el-Ezhâr”da bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

1.     Ebu Saîd el-Hudrî[295]

2.     Übey b. Ka’b[296]

3.     Râfi’ b. Hadîc[297]

4.     Rifâa b. Râfi’[298]

5.     İtbân el-Ensârî[299]

6.     Ebu Eyyûb[300]

7.     Abdurrahman b. Avf[301]

8.     Câbir[302]

9.     Abdullah ibn Abbâs[303]

10.     Ebu Hureyre[304]

11.     Enes[305]

Toplam, 11 kişi.

(Derim ki) Bu hadis,  ﴿ إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الْأََرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ ﴾  “Erkek, kadının dört organı[306] arasına çöküp sonra da onunla cinsel ilişki de bulunursa, (her ikisine de) boy abdesti almak vacip olur”[307] hadisiyle nesh olunmuştur.

(Az önce geçen) bu hadisin, Ebu Hureyre yolundan geldiği hususunda (Buhârî ile Müslim tarafından) görüş birliğine varılmıştır.

Müslim ise, bir rivayette, bu (Ebu Hureyre) hadisine, ﴿ وَإِنْ لَمْ يُنْزِلْ ﴾ “Meni gelmese bile” ifadesini ilave etmiştir.[308]

Ebu Dâvud ile Tirmizî ise, (konumuz ile ilgili) hadisi, Übey b. Ka’b yo­lundan[309] şöyle rivayet etmiştir:

﴿ كَعْبٍ أَنَّ الْفُتْيَا الَّتِي كَانُوا يَفْتُونَ أَنَّ الْمَاءَ مِنَ الْمَاءِ كَانَتْ رُخْصَةً رَخَّصَهَا رَسُولُ اللَّهِ فِي بَدْءِ الْإِسْلَامِ ثُمَّ أَمَرَ بِالِاغْتِسَالِ بَعْدُ ﴾

“(Muhacir ve Ensar’dan bir takım) gençler, suyun (=boy abdestinin), sudan (=meniden) dolayı gerekip gerekmediği hususunu (aralarında) tar­tıştılar. Bu kural, Resulullah (s.a.v)’in, İslam’ın başlangıcında verdiği bir ruhsat idi. Daha sonra Resulullah (s.a.v), (erkeğin sünnet yerinin, kadının sünnet yerine girmesinden dolayı) yıkanmayı emretmiştir.”

* * *

[294] Burada kinayeli olarak boyabdesti, “su” şeklinde belirtilmiştir. Boy abdestinin gereği olarak ta, “meni”nin gelmesi gösterilmiştir. Bu hüküm, İslam’ın başlangıcında geçerliydi. Daha sonra bu hüküm kaldırılmış. Dört mezhebin icma ettiği görüşe göre de; guslün gerekmesi için, meni gel­mese bile, erkeklik organının uç kısmının kadının organına girmesi gerekmektedir. 

[295] Müslim, Hayz 80 (343); Müsned, 3/73647; Ebu Ya’lâ, Müsned, (1236); İbn Huzeyme, Sahih, (233)

[296] Ebu Dâvud, Taharet 84 (214215); Tirmizî, Taharet 81 (110); Müsned, 5/115116

[297] Müsned, 4/143; Taberânî, el-Evsat

[298] Müsned, 5/115; Taberânî, el-Kebir; Bezzâr

[299] Müslim, Hayz 80 (343); Müsned, 4/342

[300] Buhârî, Vüdu’ 34; Müslim, Hayz 81-83 (343-345); Ebu Dâvud, Taharet 84 (217); Nesâî, Taha­ret 132

[301] Bezzâr

[302] Bezzâr

[303] Tirmizî, Taharet 81 (112); Bezzâr; Ebu Ya’lâ

[304] Taberânî, el-Evsat;  Bezzâr

[305] İbn Şâhîn, Nesh ve’l-Mensuh

[306] Dört organla neyin kastedildiği hususunda ihtilaf edilmiştir. Bu konuda çeşitli yorumlar yapılmış­tır. Fakat burada asıl kastedilen husus; cinsel ilişki olup Resulullah (s.a.v) ise bu hususu kinaye ederek açıkça söylemekten kaçınmıştır.

[307] Buhârî, Gusl 28; Müslim, Hayz 87 (348); Ebu Dâvud, Tahâret 84 (216); Nesaî, Tahâret 129; İbn Mâce, Tahâret 111 (610); Muvatta’, Tahâret 71  

[308] Müslim, Hayz 87 (348)

[309] Ebu Dâvud, Tahâret 84 (214215); Tirmizî, Tahâret 81 (110); Müsned: 5/116


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

 37﴿ نَضْح بَوْلِ الصَّبِيِّ وَغَسْل بَوْلِ الْجَارِيَةِ 

“Oğlan çocuğunun idrarı(ın değdiği yere) su serpme ve kız ço­cuğunun idrarını(n değdiği yeri ise) yıkama”[279] ile ilgili hadisler

Tirmizî (ö. 279/892), bu hadisi, şu yoldan rivayet etmiştir:

1. Ümmü Kays bint Mihsan[280]

Daha sonra Tirmizî derki: “Bu konuda bu hadis, şu yollardan da rivayet edilmiştir:

2.  Hz. Ali[281]

3.  Hz. Aişe[282]

4.  Zeyneb bint Cahş[283]

5.  Lübâbe bint Hâris[284]

6.  Ebu’s-Semh[285]

7.  Abdullah ibn Amr[286]

8.  Ebu Leylâ[287]

9.  Abdullah ibn Abbâs[288]” (Tirmizî’nin sözü burada bitmektedir.)

(Derim ki:) Yine bu hadis, şu yollardan da rivayet edilmiştir:

10. Enes[289]

11.     Ümmü Seleme[290]

12.     Ehli Beyt’ten bir kadın[291]

13.     Muhârik[292]

14.     Ümmü Kürz el-Huzâî[293]

15.     Ebu’l-Esved

A-   Ebu’s-Semh Hadisi:

·   İbn Huzeyme ile Hâkim, bu hadisin, sahih olduğunu söylemişlerdir.

·   Buhârî’de derki: “Bu hadis, hasendir.”

B-   Hz. Ali Hadisi:

·   İbn Huzeyme, İbn Hibbân ile Hâkim, bu hadisin, sahih olduğunu söy­lemişlerdir.

·   Hafız İbn Hacer’de derki: “Bu hadisin senedi, sahihtir. Fakat hadisin merfu’, mevkuf ve mürsel olup olmadığı hususunda görüş ayrılığı oluşmuştur. Buhârî, bu hadisin, sahih olduğu görüşünü tercih etmiştir. Dârekutnî’de, bu görüşü kabul etmiştir.

C-  Lübâbe bint Hâris Hadisi:

·   Hâkim, bu hadisin, sahih olduğunu söylemiştir.

·   (Münâvî) “Teysîr”de derki: “Bu hadisin senedi, hasendir.”

·   Tirmizî’de derki: “Bu, Hz. Peygamber (s.a.v)’in sahabilerinden bir ço­ğunun, Tabiûn’un ve İmam Ahmed ile İshâk gibi sonraki dönemde gelen alimlerin görüşüdür. Bunlar derler ki: ‘Oğlan çocuğunun idrarın(ın değdiği yere) su serpilir. Kız çocuğunun idrarı(nın değdiği yer ise) yıkanır.”

Bu hüküm, (çocukların,) mama yemeye başlamalarından öncedir. Mama yemeye başladıklarında, hem oğlan çocuğunun ve hem de kız çocu­ğunun idrarı(nın değdiği yer tamamen) yıkanır.” (Tirmizî’nin sözü burada bitmektedir.)

Cumhur, bu (konuda gelen) hadisleri şöyle cevaplamıştır: Bu hadislerde geçen “Su serpme” النَّضْحُ yada “Su dökme” اَلرَّشُّ ile kast edilen; (idrarın değdiği yeri) hafifçe yıkamadır; çünkü oğlan çocuğunun idrarı, elbiseye ya­pışma ve tutma bakımından kız çocuğunun idrarına oranla daha azdır. İşte bundan dolayıdır ki Resulullah (s.a.v), oğlan çocuğunun değil de, kız çocu­ğunun idrarının fazlaca yıkanmasını emretmiştir.

Ya da bu hadislerde geçen “Su serpme” النَّضْحُ ile kast edilen; bir yere su akıtmatır; çünkü oğlan çocuğunun idrarı, çıkış yerinin darlığından dolayı (ak­tığı yerde) ancak bir yerde kalır. Kız çocuğunun idrarı ise, çıkış yerinin genişli­ğinden dolayı (aktığı yerde) etrafa dağılır. İşte Resulullah (s.a.v), idrarın, da­ğınık yerde meydana gelmesi sebebiyle, kız çocuğunun idrarının, suyla yı­kanmasını emretmiştir.

Yine de doğruyu en iyi bilen Allah’tır.

* * *

[279] Bu rivayet, oğlan çocuklarının idrarı ile kız çocuklarının idrarı arasında bir ayırım yapmaktadır. Bununla ilgili çeşitli açıklamalar yapılmıştır. Hanefilere göre; kız ve oğlan çocuğu, idrarlarının yı­kanması hususunda eşittirler. 

[280] Buhârî, Vüdu 59; Müslim, Taharet 101104; Nesâî, Taharet 188; Tirmizî, Taharet 54; İbn Mâce, Taharet 77 (524); Dârimî, Vüdu 63; Muvatta, Taharet 110; Müsned, 4/356464

[281] Ebu Dâvud, Taharet 135 (377); İbn Mâce, Taharet 77 (525)

[282] Buhârî, Vüdu 59; Müslim, Taharet 101102 (286); Nesâî, Taharet 189; İbn Mâce, Taharet  77 (523)

[283] Taberânî,

[284] Buhârî, Vüdu 59; Ebu Dâvud, Taharet 135 (375); İbn Mâce, Taharet 77 (522); Müsned, 4/239240255256

      (Bu, Ümmü Fadl b. Abbâs b. Abdulmuttalib’dir.)

[285] Ebu Dâvud, Taharet 135 (376); Nesâî, Taharet 189; İbn Mâce, Taharet 77 (526); Hâkim, Müstedrek, 1/166

[286] Taberânî, el-Evsat

[287] Müsned, 4/348

[288] Dârekutnî

[289] Taberânî, el-Kebir

[290] Ebu Dâvud, Taharet 135 (379)

[291] Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr, 1/94

[292] Hâkim, Müstedrek, 1/166

[293] İbn Mâce, Taharet 77 (527)


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

SELMAN SEVEN

{facebook#https://facebook.com/} {twitter#https://twitter.com/}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget