Resulullah'ın hadislerini mi arıyorsunuz ?
Türkiye'nin En Geniş Kapsamlı Hadis Sitesi
HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
"أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ"

Latest Post

 22﴿ إِنَّهُ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ بِقَبْرَيْنِ يُعَذَّبَانِ. فَقَالَ: إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ. أَمَّا أَحَدُهُمَا فَكَانَ لَا يَسْتَتِرُ مِنَ الْبَوْلِ 

“Resulullah (s.a.v) bir gün iki kabre uğrayıp:

‘Bu ikisi azab çekiyorlar. Fakat azabları, büyük bir günah hu­susunda değil’ buyurdu. Sonra da:

‘Birisi, idrar sıçramasına karşı korunmazdı’ buyurdu”[17]

Bir rivayette ise ﴿ لاَ يَسْتَنْزِه ﴾ُ  “korunmazdı” ifadesi vardır.

Diğer bir rivayette ise ﴿ لاَ يَسْتَبْرِئُ ﴾ “uzaklaşmazdı” ifadesi vardır.

(Hadisin devamı şöyle:)

﴿ وَأَمَّا الْآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ ﴾

“Diğeri ise söz getirip götürmede bulunurdu”

Başka bir rivayette ise bu ifadenin yerine ﴿ فَكَانَ يَأْكُلُ لُحُومَ النَّاسِ ﴾  “(Di­ğeri ise) insanların etlerini yiyordu” ifadesi vardır.

Bu hadis, sahih ve bir çok hadis kitabında, pek çok meşhur yollarla bir grup sahabeden gelmiştir. Bu sahabilerden bazısı şunlardır:

1.      Ebu Bekre[18]

2.      Hz. Aişe[19]

3.      Ebu Hureyre[20]

4.      Abdullah ibn Ömer[21]

5.      Enes[22]

6.      Ebu Ümâme[23]

7.     Abdullah ibn Abbâs[24]

8.     Ya’lâ b. Mürre[25]

9.     Câbir[26]

10.     Hz. Ali

Bu hadisin, mütevatir hadisler içerisinde sayılması, işte bundan dolayı­dır. Fakat şimdi bu hadisi, mütevatir hadisler içerisinde sayan kimse göre­memekteyim.

* * *

[17]    İnsan dışkı ve idrarının pis olduğu, “Herhangi biriniz heladan gelirse” (Mâide: 5/6) ayetiyle sabittir. Çünkü on ve arkadan çıkan şeyler, necistir. Dolayısıyla da namaz kılmak için bedenin, giyeceklerin ve namaz kılınan yerin temiz olması gerekmektedir. Belirtilen bu yerlerde bir necis bulunması halinde, namaz sahih olmaz. Kişinin hayatı boyunca necisle kıldığı namazı kabul ol­maz. Hal böyle olunca, namaz, kılınmamış olduğundan, kişi, kabir azabına müstehak olur.

[18]    İbn Mâce, Taharet 26 (349); Müsned, 5/3539; Taberânî, el-Evsat

[19]    Taberânî, el-Evsat

[20]    İbn Mâce, Taharet 26 (348)

[21]    Taberânî, el-Kebir, el-Evsat

[22]    Müsned, 5/266; Taberânî, el-Kebir

[23]    Müsned, 4/172

[24]    Buhârî, Vüdu’ 5556, Cenaiz 8289, Edeb 4649; Müslim, Taharet 111 (292); Tirmizî, Taharet 53 (70); Ebu Dâvud, Taharet 11 (2021); Nesâî, Taharet 27; İbn Mâce, Taharet 26 (347); Müsned, 1/225; Taberânî, el-Kebir; Bezzâr

[25]    Müsned, 4/172

[26]    Taberânî, el-Evsat


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

 21﴿ دِبَاغُ الْأَدِيمِ طُهُورُهُ 

“Derinin tabaklanması, onun temizlenmesidir”[1]

Bu hadis, bir rivayette ise şu şekilde gelmiştir: ﴿ أَيُّمَا إِهَابٍ دُبِغَ فَقَدْ طَهُرَ ﴾ “Hangi deri, tabaklanmışsa, temizlenmiş olur”[2]

Bir başka rivayette ise:  ﴿ إِذَا دُبِغَ الْاِهَابِ فَقَدْ طَهُرَ ﴾ “Deri, tabaklandığı za­man, temizlenmiş olur”[3]

Bir diğer rivayette ise: ﴿ دِبَاغُ الْأَدِيمِ ذَكَاتُهُ ﴾ “Derinin tabaklanması, onun temizlenmesidir”[4]

Bu hadisin, bundan başka (farklı) lafızları daha vardır. (Bu hadis, şu yollardan gelmiştir:)

1.        Abdullah ibn Abbâs[5]

2.        Muğîre[6]

3.        Enes[7]

4.        Seleme ibnu'l-Muhabbik[8]

5.       Hz. Aişe[9]

6.       Ebu Ümâme[10]

7.       Meymûne[11]

8.       Ümmü Seleme[12]

9.       Zeyneb bint Cahş

10.      Zeyd b. Sâbit

11.      Abdullah ibn Ömer

12.      Câbir

13.      Abdullah ibn Mes’ud[13]

14.      Sevde[14] ve daha bir çokları

Dârekutnî (ö. 385/995), bu hadisi, bir çok yollardan çeşitli lafızlarla sa­habeden rivayet edip sonra da şöyle der: “Bu hadislerin senedleri, sahihtir.”

Münâvî (ö. 1031/1622)’de “Teysîr”de belirttiğine göre; bu hadis, mütevatirdir.

Bu meselenin aslı, Tahâvî (ö. 321/933)’nin “Şerhu Meâni’l-Âsâr” adlı eserinde şöyle geçmektedir: “Resulullah (s.a.v)’den, ölmüş hayvanın derisini tabaklamak suretiyle temizlendiğini haber veren, manayı açıklayıcı, (geliş yolları) sahih ve mütevatir rivayetler gelmiştir.”

(Tahâvî, bu hadislerden bazısını senedleriyle birlikte nakledip daha sonra da devamla) şöyle der: “Ölmüş hayvanın derisini tabaklamak suretiyle temizlendiği hususundaki bu rivayetler, mütevatir olarak gelmiştir. Bu da, mananın, görünen yönüdür. Bu (rivayetler), bu rivayetlerin getirdiği (mana)nın aksini bize göstermeyen Abdullah b. Ukeym hadisinden[15] daha uygundur.”[16]

Fakat Suyûtî (ö. 911/1505“el-Ezhâr”da bu hadisi anmamıştır.


* * *

[1]     Tabaklama, yaş derinin üzerine toprak döküp veya deriyi toprağa gömüp yada güneşe koyup veyahut değişik bir şekilde kurutup murdar kokusunu gidermek ve onu fesat hükmünden çıkar­makla olur.

      Tabaklama suretiyle deri, temizlenmiş olur. Tabaklanmamış deri, pis ve necistir. Ebu Hanife’ye göre; domuz dışında ölmüş bütün hayvanların derileri, tabaklanmak suretiyle derisi temizlenmiş olur.

[2]     Müslim, Hayz 105 (366); Nesâî, Ferâ 9; Ebu Dâvud, Libâs 41 (4123); Tirmizî, Libâs 7 (1723); Muvatta, Sayd 17; Dârimî, Edâhî 20 (1991), Büyû’ 35 (2574

[3]     Müsned: 4/254

[4]     Taberânî, el-Evsat

[5]     Müslim, Hayz 105 (366); Nesâî, Ferâ’ 9; Ebu Dâvud, Libas 41 (4123); Tirmizî, Libas 7 (1723); Muvatta, Sayd 17; Dârimî, Edahi 20 (1991), Büyu’ 35 (2574)

[6]     Müsned, 4/254

[7]     Taberânî, el-Evsat; Ebu Ya’lâ

[8]     Müsned, 3/4765/67; Tahâvî Şerhu Meâni’l-Âsâr, 1/471

[9]     Ebu Dâvud, Libas 41 (4124); Nesâî, Ferâ’ 9; Muvatta, Sayd 18

[10]    Müsned, 5/253; Taberânî, el-Kebir, el-Evsat

[11]    Buhârî, Zekat 61, Zebaih 30, Büyu’ 101; Müslim, Hayz 100 (363); Ebu Dâvud, Libas 41 (41204121); Nesâî, Ferâ’ 59; Tirmizî, Libas 7 (1727); Muvatta, Sayd 16

[12]    Taberânî, el-Kebir, el-Evsat

[13]    Taberânî, el-Kebir

[14]    Buhârî, Eyman 21; Nesâî, Ferâ’ 9

[15]    Abdullah b. Ukeym’den gelen hadiste; ölmüş hayvanın derisinden ve sinirinden faydalanılma­ması gerektiği ifade edilmektedir. Bu hadis için b.k.z: Nesâî, Fera 10; Ebu Dâvud, Libas 42 (41274128); Tirmizî, Libas 7 (1729)

[16]    Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr, 1/469471


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

SELMAN SEVEN

{facebook#https://facebook.com/} {twitter#https://twitter.com/}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget