Resulullah'ın hadislerini mi arıyorsunuz ?
Türkiye'nin En Geniş Kapsamlı Hadis Sitesi
HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
"أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَعَلٰى اٰلِ مُحَمَّدٍ"

Latest Post

 36﴿ تَرْك الْوُضُوءِ مِمَّا مَسَّتِ النَّارُ 

“Ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerekme-mesi”[267] ile ilgili hadisler

Tirmizî (ö. 279/892), bu hadisi, şu yoldan rivayet etmiştir:

1.    Câbir[268]

Tirmizî devamla derki: “Bu konuda bu hadis, şu yoldan da gelmiştir:

2.    Hz. Ebu Bekr es-Sıddîk[269]

Yalnız Ebu Bekr Hadisi, bu konuda sened yönünden sahih değildir.”

Ayrıca Tirmizî, (konu ile ilgili) hadisin, çeşitli yollardan gelişini de belirtmiştir. Daha sonra da derki: “Bu konuda bu hadis, şu yollardan da gelmiş­tir:

3.     Abdullah ibn Abbâs[270]           

4.     Ebu Hureyre[271]

5.     Abdullah ibn Mes’ud[272]

6.     Ebu Râfi’[273]

7.     Ümmü’l-Hakem[274]

8.     Ümmü Âmir[275]

9.     Süveyd ibnu'n-Nu’mân[276]

10.     Ümmü Seleme[277]” (Tirmizî’nin sözü burada bitmektedir.)

Sehâvî (ö. 902/1496)’nin “Fethu’l-Muğîs” adlı eserinde geçtiği üzere; “Ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerektiği yada ge­rekmediği ile ilgili her iki hadis hakkında denildi ki: “Bu hadisin ravileri, 60’ı geçmiştir. Yani her iki hadis de, mütevatir olmaktadır. Her ne kadar (Suyûtî) “el-Ezhâr”da bu hadisi nakletmemiş olsa bile. Ayrıca bu hadis,  daha önce geçen “Ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerektiği” ile ilgili hadisi de nesh etmektedir.”

Tahâvî (ö. 321/933), Ebu Dâvud (ö. 275/888), Nesâî (ö. 303/915) ve İbn Hibbân (ö. 354/965)’da “Sahîh” adlı eserinde Câbir’in şöyle söylediğini rivayet etmişlerdir:

﴿ كَانَ آخَرُ الْأَمْرَيْنِ مِنْ رَسُولِ اللّهش َصلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَرْكَ الْوُضُوءِ مِمَّا مَسَّتِ النَّارُ ﴾

“Resulullah (s.a.v)’in, en son iki uygulamasından biri, ataeşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerekmemesi idi.”[278]

Mahleb’de derki: “Cahiliyye döneminde insanlar, az temizlik yapmaya alışkındılar. (İslam Dini geldiğinde ise Müslümanlar,) ateşte pişen şeyleri ye­meden ötürü abdest almakla emrolundular. Temizlik, İslam’da yerleşik bir hal aldı ve Müslümanlara kolaylık olması açısından abdest alma şekilleri de yay­gınlaştı.”

Nevevî (ö. 676/1277)’de derki: “Bu konuda Sahabe ile Tabiûn arasında bir görüş ayrılığı olduğu bilinmektedir. Ayrıca deve etini yeme hariç ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest almanın gerekmeyeceği hususunda icma’ oluşmuştur.”

İmam Ahmed (ö. 241/855); (yenildiğinde, kişi üzerinde) çok kötü koku meydana getirmesi sebebiyle deve etini yemeden ötürü abdest almanın ge­rektiğini söylemiştir.

İbn Huzeyme (ö. 311/923) ile Şâfiî hadisçilerinden bir çoğu da, bu gö­rüşü tercih etmiştir.

Zürkânî (ö. 1122/1710)’de “Şerhu’l-Muvatta”da bunu nakletmiştir.

* * *

[267] Sahabenin, mezhep imamlarının ve alimlerin çoğu; bu konudaki hadisi esas alarak, ateşte pişmiş yiyecekleri yemeden ötürü abdest almanın gerekmeyeceği görüşünü benimsemişlerdir.

[268] Tirmizî, Taharet 59 (80); Ebu Dâvud, Taharet 75 (191192); Nesâî, Taharet 123; İbn Mâce, Taharet 66 (489); Muvatta, Taharet 25

[269] Buhârî, Vüdu 50; Bezzâr; Ebu Ya’lâ

[270] Buhârî, Vüdu 50, Et’ime 18; Müslim, Hayz  91 (354); Ebu Dâvud, Taharet  75 (187); Nesâî, Taharet 122123; İbn Mâce, Taharet 66 (488); Muvatta, Taharet 91 

[271] İbn Mâce, Taharet 66 (493); Bezzâr; Ebu Ya’lâ

[272] Müslim, Hayz 94 (357)

[273] Ebu Dâvud, Taharet 75 (197)

[274] Buhârî, Vüdu 50, Ezan 43, Cihad 92, Et’ime 2026; Müslim, Taharet 92 (355); İ Tirmizî, Et’ime 33 (1837); İbn Mâce, Taharet 66 (490)

[275] Taberânî, el-Kebir

[276] Buhârî, Vüdu 5154, Cihad 123, Meğazi 3538, Et’ime 7951; Nesâî, Taharet 124; İbn Mâce, Taharet 66 (492); Muvatta, Taharet 20

[277] Nesâî, Taharet 123; İbn Mâce, Taharet 66 (491)

[278] Ebu Dâvud, Taharet 75 (191192); Nesâî, Taharet 123; İbn Mâce, Taharet 66 (489); Muvatta, Taharet 25


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

 35﴿ تَوَضَّئوُا مِمَّا مَسَّتِ النَّارُ 

“Ateşte pişen şeyleri yemeden ötürü abdest alınız”[252]

Suyûtî (ö. 911/1505“el-Ezhâr”da bu hadisi şu yollardan getirmiştir:

1.      Zeyd b. Sâbit[253]

2.      Ebu Hureyre[254]

3.      Hz. Aişe[255]

4.      Ebu Eyyûb el-Ensârî[256]

5.      Ebu Talha[257]

6.      Enes[258]

7.     Sehl b. el-Hanzaliyye[259]

8.     Ebu Musa el-Eş’arî[260]

9.     Ümmü Seleme[261]

10.     Abdullah ibn Ömer[262]

11.     Abdullah ibn Zeyd[263]

12.     Ebu Sa’d  el-Hayr[264]

13.     Muâz[265]

14.     Ümmü Habîbe[266]

Toplam, 14 kişi.

* * *

[252] Ateşte pişen bir şeyi yemeden ötürü abdestli bir kimsenin tekrar abdest alıp almaması meselesi ihtilaf konusu olmuştur.

Bir grup sahabe ile bazı alimler, bu hadisle amel ederek ateşte pişen bir şeyin yenilmesinden ötürü tekrar abdest alınması gerektiğini belirtmişlerdir. Bunlar, yukarıda ismi geçen kimseler ile Ömer b. Abdulazizi, Hasan Basri ve Ebu Kılabe.

     Ateşte pişmiş yiyecek sebebiyle abdest almanın sebebi; benzerini meleklerin asla yapmayacağı dünya nimetlerinden en üst düzeyde yararlanma olduğu, böyle bir yiyeceği yemek suretiyle meleklere benzemekten uzaklaşmaya sebep olacağı ve ateşte pişmiş yiyeceğin, kişiye, cehennem ateşini hatırlatacağı, bu ise, insanın kalbinin meşğul olacağı” şeklinde açıklanmaya çalışılmıştır. Yalnız bu iddialar ve gerekçeler, gerçekçi değil.

[253] Müslim, Hayz 90 (351); Nesâî, Taharet 122;

[254] Müslim, Hayz 90 (352); Nesâî, Taharet 122; Tirmizî, Taharet 58 (79); Ebu Dâvud, Taharet 76 (194); İbn Mâce, Taharet 65 (485)

[255] Müslim, Hayz 90 (353); İbn Mâce, Taharet 65 (486)

[256] Nesâî, Taharet 122; Taberânî, el-Kebir

[257] Nesâî, Taharet 122; Tahâvî, Şerhu Meâni’l-Âsâr; 1/162

[258] İbn Mâce, Taharet 65 (487); Abdurrezzak, Musannef, 1/172 (670)

[259] Müsned, 4/180

[260] Müsned, 4/397; Beyhakî, Sünenü’l-Kübra, 1/155

[261] Müsned, 6/292; Beyhakî, Sünenü’l-Kübra, 1/155

[262] Taberânî, el-Kebir, el-Evsat; Bezzâr

[263] Taberânî, el-Kebir, el-Evsat

[264] Taberânî, el-Kebir, el-Evsat

[265] Bezzâr

[266] Nesâî, Taharet 122; Müsned, 6/327; Abdurrezzak, Musannef, 1/172 (665666)


01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - 110 - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - 116 - 117 - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - 123 - 124 - 125 - 126 - 127 - 128 - 129 - 130 - 131 - 132 - 133 - 134 - 135 - 136 - 137 - 138 - 139 - 140 - 141 - 142 - 143 - 144 - 145 - 146 - 147 - 148 - 149 - 150 - 151 - 152 - 153 - 154 - 155 - 156 - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237 - 238 - 239 - 240 - 241 - 242 - 243 - 244 - 245 - 246 - 247 - 248 - 249 - 250 - 251 - 252 - 253 - 254 - 255 - 256 - 257 - 258 - 259 - 260 - 261 - 262 - 263 - 264 - 265 - 266 - 267 - 268 - 269 - 270 - 271 - 272 - 273 - 274 - 275 - 276 - 277 - 278 - 279 - 280 - 281 - 282 - 283 - 284 - 285 - 286 - 287 - 288 - 289 - 290 - 291 - 292 - 293 - 294 - 295 - 296 - 297 - 298 - 299 - 300 - 301 - 302 - 303 - 304 - 305 - 306 - 307 - 308 - 309 - 310 - 311
H A D İ S
K Ü T Ü P H A N E S İ

SELMAN SEVEN

{facebook#https://facebook.com/} {twitter#https://twitter.com/}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget